Spännande fas för Centralen i Västlänken, Göteborg

Försommaren 2016 blev det klart att NCC skulle vara med och bygga en del av Västlänken. Vi vann då upphandlingen för Station Centralen inklusive anslutande järnväg där en del går genom en bergtunnel.

Försommaren 2016 blev det klart att NCC skulle vara med och bygga en del av Västlänken. Vi vann då upphandlingen för Station Centralen inklusive anslutande järnväg där en del går genom en bergtunnel.

Vi befinner oss just nu i fas 1 vilket innebär att vi tar fram underlag, planerar och projekterar anläggningen för att kunna fastställa vad det kommer kosta att bygga delprojekt Centralen. Vi gör detta tillsammans med vår kund, Trafikverket, i en samverkansform som kallas Early Contractor Involvement (ECI). Tanken med ECI är att NCC som entreprenör ansluter till projektet i ett tidigt skede och på så sätt kan vara med och bidra med smarta samt produktionsvänliga lösningar redan under projekteringsfasen. Genom att arbeta på detta vis minskar risken för onödiga felsteg och omtag längre fram vilket resulterar i en lägre totalkostnad för projektet.

Fas 1 är en intensiv period där metodval och produktionslösningar är i fokus. Komplexa tekniska utmaningar varvas med frågor om arbetsmiljö, organisation, hållbarhet och ekonomi.

Vi är idag över 170 personer som jobbar i delprojekt Centralen – några sitter samlokaliserade på projektkontoret i Göteborg och andra jobbar på distans. Det är ett stort och omfattande projekt varför projektorganisationen nästan kan liknas med ett mindre företag redan nu!

Målet är att avsluta fas 1 lagom till semestern och då leverera ett riktpris som både vi och Trafikverket känner sig nöjda med. Nästa steg blir då att skriva kontrakt för fas 2 dvs. själva utförandet. Även om arbetsdagen just nu är full av spännande utmaningar så längtar vi nog alla tills vi får göra det vi är bäst på – vara ute och bygga!

Räkna med fler inspel här på bloggen från oss på delprojekt Centralen i Göteborg.

På återhörande!

//Gästbloggare Rikard Andersson, projektchef Delprojekt Centralen, NCC

Västlänken blir en dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg. Den blir cirka åtta kilometer lång, varav drygt sex kilometer i tunnel. Västlänken inkluderar även tre underjordiska stationer som kommer att byggas vid Göteborgs Central, Haga och Korsvägen.

Läs mer på www.trafikverket.se/vastlanken

Läs mer om infrastruktur på ncc.se

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Jan Sylvan

    16 februari, 2017 22:48

    Skulle det inte vara roligare att bygga något som Göteborgarna faktiskt vill ha, och som är till nytta för samhällsutvecklingen?

    • Johanna Olsson

      13 mars, 2017 16:01

      Hej Jan,
      Vi har förståelse för att åsikterna om vad som gör mest nytta för samhällsutvecklingen kan gå isär. Vi hoppas och tror att om det blir lättare att resa mellan orter i regionen kan invånarna nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. I Västlänken arbetar vi på uppdrag av Trafikverket som i sin tur har fått sitt uppdrag av regeringen.
      Mvh/Rikard Andersson, projektchef Delprojekt Centralen, NCC.

    • Michael

      10 oktober, 2018 13:14

      Hade ju varit bra Jan Sylvan om du kunde skilja på uppdragsgivare och utförare!

  • Jan Sylvan

    16 februari, 2017 22:48

    Skulle det inte vara roligare att bygga något som Göteborgarna faktiskt vill ha, och som är till nytta för samhällsutvecklingen?

    • Johanna Olsson

      13 mars, 2017 16:01

      Hej Jan,
      Vi har förståelse för att åsikterna om vad som gör mest nytta för samhällsutvecklingen kan gå isär. Vi hoppas och tror att om det blir lättare att resa mellan orter i regionen kan invånarna nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. I Västlänken arbetar vi på uppdrag av Trafikverket som i sin tur har fått sitt uppdrag av regeringen.
      Mvh/Rikard Andersson, projektchef Delprojekt Centralen, NCC.

    • Michael

      10 oktober, 2018 13:14

      Hade ju varit bra Jan Sylvan om du kunde skilja på uppdragsgivare och utförare!

  • Hans Adamsson

    17 februari, 2017 14:18

    Att idén från 1970-talet att leda tåg I en slinga genom berg och göteborgslera är en olönsam, skadlig och undermålig lösning på vårt järnvägsproblem är nog uppenbart för alla som bemödar sig att sätta sig in i fakta. Den tilltänkta Västlänken drar dessutom intresse och resurser från utbyggnaden av kollektivtrafiken som används av de ca 95% av resenärerna som inte tågpendlar. Där kan de verkliga resenärsfördelarna uppstå, även för dem som reser till stan med tåg.

    • Michael

      10 oktober, 2018 13:17

      NCC är utförare, inte uppdragsgivare! Däremot fungerar inte ditt resonemang, 2035 beräknas 130 000 pendlare/dygn använda pendeltågen, för lokala kollektivtrafiken är antalet ca 400 000 st, vilket blir ca 30%…

  • Hans Adamsson

    17 februari, 2017 14:18

    Att idén från 1970-talet att leda tåg I en slinga genom berg och göteborgslera är en olönsam, skadlig och undermålig lösning på vårt järnvägsproblem är nog uppenbart för alla som bemödar sig att sätta sig in i fakta. Den tilltänkta Västlänken drar dessutom intresse och resurser från utbyggnaden av kollektivtrafiken som används av de ca 95% av resenärerna som inte tågpendlar. Där kan de verkliga resenärsfördelarna uppstå, även för dem som reser till stan med tåg.

    • Michael

      10 oktober, 2018 13:17

      NCC är utförare, inte uppdragsgivare! Däremot fungerar inte ditt resonemang, 2035 beräknas 130 000 pendlare/dygn använda pendeltågen, för lokala kollektivtrafiken är antalet ca 400 000 st, vilket blir ca 30%…

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.