Producenter av asfalt gör insatser och åtgärder för att dra ner CO2-utsläppen i produktionen. Men kraven från beställarna är inte i paritet med insatserna. Det går för långsamt och kraven är för låga.
Vägarna är dåliga och de behöver rustas upp på många håll i Sverige, samtidigt har vi klimatmål att nå – hur går det ihop? NCC har tagit fram en rapport där vi beskriver hela Skandinaviens vägförhållanden och några förslag på konkreta actions för att komma till rätta med denna till synes paradox.
- Mer pengar till vägunderhåll: Det behövs allokeras mer offentlig budget till vägunderhåll.
- Men det räcker inte att bara öka anslagen, de måste fördelas på rätt sätt också: Förbyggande underhåll av vägar har alltid positiv avkastning när man jämför kostnad och nytta. Därför ska vi fördela anslagen kring vägunderhåll genom att använda en socio-ekonomisk fördelning.
- Trafikverket bör sätta strängare gränsvärden för CO2-utsläpp i asfaltproduktion: Det finns gränsvärden redan idag, men de måste skärpas.
- Obligatoriska klimatkrav i kommunernas upphandlingar: Offentliga beställare (den allra största volymen av kunder) har ett stort ansvar att driva samhället till att nå klimatmålen. Men de tar inte vara på det när det gäller asfalt och vägunderhåll eftersom det sker upphandling utan klimatkrav.
- Funktionskrav: Vi kan det här med asfalt. Ska man få mesta nytta från sin leverantör ska man ställa funktionskrav, inte tekniska krav. Ett sätt att dra allra mesta nytta från sin leverantör är att jobba i partnering. Det kan vi också, läs mer om vårt partneringavtal i Kalmar. Eller det vi har i Kristianstad.
- Etablera system med bonus-malus: Bonus för minskningar av CO2-utsläpp kan sporra positivt och motivera företag att göra mer. Men bonus bör kompletteras med malus som straffar de som släpper ut för mycket.
Varför gör ni inte bara asfalt med lägre CO2-utsläpp då – varför måste ni vänta på att kunderna ska ställa kravet?
Jo, jag förstår att man tänker så. Men varje företags yttersta mål är lönsamhet och det skapar man genom bra affärer som kunderna är nöjda med och där man själv får en skälig ersättning. NCC har gjort väldigt många åtgärder som alltid finns i all asfaltproduktion; vi har gått över från eldningsolja till pellets, vi jobbar med att få ner fukthalten i det material som ska bli ny asfalt och vi jobbar strukturerat med att öka halten av returasfalt. Vi kan göra mer, men kraven måste komma från beställarna och de måste dessutom vara redo att betala för det.
Så, sammanfattningsvis – vi gör redan insatser och åtgärder för att dra ner CO2-utsläppen i produktionen. Men kraven från beställarna är inte i paritet med insatserna. Det går för långsamt och kraven är för låga. Vi kan mer, våga utmana oss!