Kirunas gamla stadskärna ska monteras ned och byggas upp på nytt. Ett minst sagt utmanande uppdrag som vi på NCC i november 2014 bestämde oss för att lämna in ett bidrag till i den utannonserade markansvisningstävlingen för Kiruna stadsomvandling.
Mycket har hänt sedan dess och imorgon 15 januari tar vi avstamp i Kirunagalan som går av stapeln då Peter Wågström talar i Kiruna kyrka.
Vårt bidrag till markanvisningstävlingen var i ärlighetens namn från första början mer ett sätt att tala om för omvärlden och oss själva att vi är mer än det ”lilla” bolaget på plats i Kiruna. Bland de första träffarna vi hade med Kiruna kommun konstaterade vi att deras projekt, Kiruna Stadsomvandling, är så mycket mer än att bebygga de tio kvarter plus stadstorg som utannonserades. Det är ett utbildningsprojekt! För hur bygger man egentligen en hållbar stad från grunden? Hur samordnas avveckling och utveckling? Vad får hållbarhet kosta? Och hur får vi hit folk som skall bygga allt från hotell, skolor och badhus till bostäder och sjukhus? Unikt i Stadsomvandlingen är också att här finns inget annat centrum att åka till om det blir för stökigt i det gamla. Det är 12 mil till Gällivare. Som att åka från Stockholm till Norrköping för att handla lite. Ibland behövs lite perspektiv.
De möten som vi haft under året med Kirunabor, Kirunas företags- och handelsnätverk och för att inte glömma LKAB, Icehotel och Kiruna kommun, har berikat och gett mig mängder av nya insikter. Bara vi vågar berätta vad vi vill, fråga om vi inte vet, tänka vitt och brett och strunta i eventuella barriärer så hittar vi affärer och lösningar. Och faktum är att det mesta går. Tekniska Verken i Kiruna har exempelvis genomfört sin första partneringupphandling för de två kulvertar som skall leda all fjärrvärme, fiber, VA, sopsug och utrymme för framtida installationer till det nya centrumet. En upphandling som vi vann och nu har satt igång planering och projektering inför genomförandet i vår.
Det är med stolthet jag ärligt kan säga att vi, NCC, har ett stort förtroende och välkänt varumärke men också stora förväntningar på oss i den här unika resan i att flytta Sveriges nordligaste stad. En resa som bara är på påbörjad och som jag hoppas att du som läsare vill hänga med på.
Gästbloggare Lena Furuhovde, chef marknadsutveckling