Vi på NCC är lite extra stolta över att Globen får stå värd för denna fantastiska och gränsöverskridande fest. 1989 slog vi i sista bulten och invigde arenan som kom att bli ett landsmärke för Stockholm.
Schlageryra, mellocirkus, eurovision, Mélodie grand prix – kärt barn har många namn, men en sak är säker: Globen står värd för en stor och härlig fest dit hela världen är välkommen att delta.
Vi på NCC hade det fantastiska uppdraget att bygga världens största sfäriska byggnad och 1989 färdigställdes Globen med sin karaktäristiska och runda profil. En arena som kommit att bli en tydlig symbol och illustration för Stockholm och Sverige. Idag är Ericsson Globe med sin utvändiga diameter om 110 m och 85 meter i takhöjd trots sin ålder fortfarande imponerande.
2010 byggde NCC även SkyView – en höjdare på flera sätt vad gäller både kreativitet och annorlunda utmaning. För att förstärka Globen behövde vi bland annat ta hjälp av bergsbestigare som fick det hissnande uppdraget att montera 42 ton millimeteranpassat stål. Hela 70 ton väger rälsen som de två specialdesignade glasgondoler sakta glider upp på för Globens rundade vägg, 130 meter över havet. Passande nog byggdes gondolerna av skidliftsmontörer från Östersund – och nu kan Stockholm upplevas i 360 graders vinkel.
Ericsson Globe har under årens lopp bjudit på stora som små upplevelser av all möjlig karaktär och nu är det då äntligen dags att slå upp dörrarna för världens största underhållningsprogram – Eurovision Song Contest.
Från världens största sfäriska byggnad till en mindre kupol som också står oss på NCC väldigt nära är Dome of Visions som ligger vid KTH i Stockholm. Stor skillnad i storlek men funktion och atmosfärs har dock flera likheter. De är båda spännande platser som väcker nyfikenhet och inspirerar till idéer och upplevelser. Och inte minst nya sammanhang där
vi kan mötas med ärligt uppsåt, respekt, tillit och framåtanda. Värderingar som ligger NCC varmt om hjärtat.
Så, från ett litet sfäriskt sammanhang till ett större – länge leve nyfikenhet, musik och kreativitet.
Länge leve schlagern. Länge leve runda klot!
Gästbloggare Jennifer Carlsson, Head of Brand and Marketing
PS. Lycka till Frans som representerar Sverige i år!