Hur skapar vi en trafiksektor utan negativ klimatpåverkan?

Idag står fordonstrafiken för 33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige. Allt mer pekar på att elbilar är det bästa sättet att minska trafikens negativa klimatpåverkan. Kan elvägar ge det stora genombrottet för eldrivna fordon?

Regnet har öst ner i Sverige de senaste veckorna. Men jag är tacksam för regnet, det fyller vattenkraftens dammar och ger massor av förnybar el som inte ger något negativt bidrag till klimatförändringarna.

Sverige har idag gott om el. Allt större andel av elenergin är förnybar eftersom solceller sätts upp, vindkraften byggs ut och antalet biobränsleeldade kraftvärmeverk blir fler i Sverige. Läget för att styra om landets fordonsflotta från klimatskadliga fossila bränslen till ren el har aldrig varit bättre.

En elmotor är dessutom betydligt mer energieffektiv än en bensin- eller dieselmotor. Tekniken har egentligen bara en begränsning – det går inte att köra lika långt med en fulladdad elbil som med en bensinbil med full tank.

Batterierna utvecklas, de blir billigare och lättare. Till korta resor som måttligt lång jobbpendling är elbilen idag ett bra alternativ till traditionella personbilar. Men vid långresor måste elbilar stanna på vägen och ladda.

Men tänk om man kunde slippa kan ladda elbilen medan man kör! Det är där tekniken Elways kommer in i bilden: en skena som överför el till bilen under drift. Uppfinnaren Gunnar Asplund har utvecklat tekniken i samarbete med oss på NCC, som tagit fram en rationell och effektiv metod för att lägga ner den speciella laddskenan i vägbanan.

Elways gör det också möjligt att köra tunga fordon som lastbilar på el. Beräkningar som vi har gjort visar att all vägtrafik i Sverige kan drivas med el om 15 procent av vägnätet förses med laddskena.

Tekniken har under flera år utvecklats och prövats på en testbana utanför Arlanda. Under 2017 kommer vi att anlägga en sträcka på två kilometer på en befintlig väg mellan Arlanda och Rosersberg. Där kommer PostNord fler företag att köra med eldrivna lastbilar.

Jag är övertygad om att det här är framtiden. Vad tror du?

Kom och diskutera med mig, uppfinnaren Gunnar Asplund och Mårten Sjölin, miljöchef på PostNord Sverige. På onsdag 1 juli kl.12.30 deltar vi i diskussionen Elvägar framtida lösning för fossilfria transporter i Dome of Visions i Almedalen.

Hans Säll

Samordnare för affärsutveckling på NCC Roads

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.