Hur får vi mer infrastruktur för pengarna?

5 frågor till Svante Hagman, affärsområdeschef för NCC Infrastructure, om hur ett effektivt upphandlingssystem gör att Sverige får mer infrastruktur för pengarna.

5 frågor till Svante Hagman, affärsområdeschef för NCC Infrastructure, om hur ett effektivt upphandlingssystem gör att Sverige får mer infrastruktur för pengarna.

Hej Svante Hagman, du har skrivit en debattartikel i SvD Näringsliv, vad handlar den om?
Den handlar om hur en mer offensiv tillämpning av upphandlingsprocessen kan stärka innovationstakt och produktivitet i en riktning som leder till vi kan leverera mer hållbar infrastruktur för pengarna. Genom att investera smart får människor bättre fungerande infrastruktur som gör det smidigare och enklare att resa och mötas.

Varför är det här en viktig fråga just nu?
Idag handlar infrastrukturdiskussionen i stor utsträckning om vad som ska byggas. Vi borde i större omfattning diskutera hur vi investerar och upphandlar infrastruktur. I Sverige planeras under kommande år infrastrukturinvesteringar på över 1000 miljarder. Det är hissnande summor och självklart är det viktigt hur dessa pengar investeras. Hur vi bygger, med vilka metoder och med vilka processer spelar avgörande roll för hur mycket samhället får ut för de pengar som investeras.

Vad är det som behöver förändras?
Vi måste som entreprenör komma in mycket tidigare i byggprocessen. En infrastrukturbyggprocess är som en tratt där frihetsgraderna minskar ju närmare man kommer den punkt när spaden sätts i marken. Ska vi få full utväxling på det kunnande som finns i branschen behöver vi komma in när frihetsgraden fortfarande är hög och det finns handlingsutrymme att ta fram innovativa och kostnadseffektiva lösningar.

Har du något bra exempel när samhället faktiskt fått mer infrastruktur för pengarna?
När vi byggde om Rotebrobroarna föreslog vi en lösning som minskade störningarna på den hårt trafikerade E4:an. Det kunde vi göra tack vare att vi hade tillräckliga frihetsgrader att erbjuda en innovativ och för samhället bättre alternativ än den ursprungliga lösningen.

Svante Hagman

Svante Hagman

I höst kommer infrastrukturpropositionen, vad hoppas du på inför den?
Ett ökat fokus på hur upphandlingar sker och ett politiskt mod att driva igenom konstruktiva förändringar som underlättar för ett effektivt infrastrukturbyggande med största möjliga utväxling för medborgarnas skattepengar – mer hållbar infrastruktur för pengarna, helt enkelt.

Läs debattartikeln i SvD.

Intervjun gjord av
Emma Johansson, redaktör Beyondconstruction.se

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.