EPD – Kundvärde och verksamhetsutveckling

Intresset kring EPD ökar tydligt inom branschen och för NCC är arbetet med EPD en naturlig del för både ökat kundvärde och effektivisering av vår verksamhet.

Intresset kring EPD ökar tydligt inom branschen och för NCC är arbetet med EPD en naturlig del för både ökat kundvärde och effektivisering av vår verksamhet.

Ökat intresse

Något som blivit tydlig under min tid på NCC Stenmaterial är att det inom branschen sker mycket utveckling kopplat till hållbarhet, specifikt kring det som kallas för EPD – Environmental Product Declaration. Kundefterfrågan av EPD:er ökar i samtliga länder där vi finns, nya digitala verktyg för EPD-framtagande utvecklas inom branschen och i Sveriges Bergmaterialindustris (SMBI) nyligen uppdaterade färdplan för fossilfri konkurrenskraft lyfts EPD:er fram för att möjliggöra ett aktivt klimatarbete. Det är glädjande att hållbarhet och affärsnytta vävs samman alltmer, vilket jag tror är nyckeln till framgång.  

Vad är en EPD?

Så vad är då en EPD? På svenska kan det också benämnas som miljövarudeklaration och kortfattat är det en tredjepartsgranskad dokumentation av den miljöpåverkan som är förknippad med en produkt. Resultaten ses ur ett livscykelperspektiv, från ”vagga till grav”, och i en EPD hittar man information om bland annat klimatpåverkan, med andra ord kring utsläpp av växthusgaser (Global Warming Potential – GWP).  

Även om detta är något som jag jobbar med dagligen måste jag erkänna att själva dokumentet i sig kan vara rätt torrt att läsa. Därför presenterar vi inom kort, som ett komplement till respektive EPD, ett summerande infoblad så att kunder snabbt och enkelt kan ta till sig den information som oftast efterfrågas, med andra ord kring klimatpåverkan.  

Kundvärde

Vid en första anblick kan som sagt en EPD verka relativt invecklad, men faktum är att flera värdefulla aspekter följer med. Här kommer därför fyra snabba tankar om de kundvärden som EPD ger:  

  • Transparent, faktabaserat och precist underlag för kundens miljö- och klimatberäkningar 
  • Underlättar kundens hållbarhetsrapportering och kommunikation kring hållbarhet i och med ökade krav på hållbarhetsrapportering 
  • Tydlig produktdokumentation kan bidra till högre poäng i miljöcertifieringar som BREEAM och LEED 
  • Hjälper kunden att uppnå efterlevnadskrav från sina intressenter 

Vad som gör EPD ännu mer relevant är att enligt den nyligen reviderade byggproduktförordningen, Construction Products Regulation, kommer klimatpåverkan (GWP) att behöva uppges för varje byggprodukt som säljs inom EU, och år 2030 förväntas producenter rapportera miljöpåverkan enligt de data som inkluderas i EPD:er. I samband med våra egna och branschens hållbarhetsmål ser vi det därför som vårt uppdrag att snabbt öka medvetenheten kring EPD och bedriva ett aktivt hållbarhetsarbete.  

”Att mäta är att veta”

Nu ökar vi på NCC Stenmaterial takten ytterligare. Det gör vi genom att ta fram fler EPD:er för våra produkter och involvera medarbetare runtom i organisationen så att vi ytterligare kan hjälpa våra kunder och tillsammans arbeta för en fossilfri bransch. Vad som dock kanske är viktigast är att EPD inte ses som slutmålet, utan en startpunkt för att fördjupa arbetet med att reducera miljöpåverkan, med andra ord som ett förbättringsverktyg. Genom att kartlägga produkternas miljöpåverkan från vagga till grav i en livscykelanalys, analysera produktionsprocessernas specifika påverkan, och i samverkan med produktionspersonal sätta upp en handlingsplan, blir hållbarhetsarbete en integrerad del i vår verksamhet.  

På det sättet känns det inspirerande att få vara en del av branschens omställning, och med hjälp av EPD rör vi oss tillsammans med våra kunder framåt.  

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.