Intresset kring EPD ökar tydligt inom branschen och för NCC är arbetet med EPD en naturlig del för både ökat kundvärde och effektivisering av vår verksamhet.
Ökat intresse
Något som blivit tydlig under min tid på NCC Stenmaterial är att det inom branschen sker mycket utveckling kopplat till hållbarhet, specifikt kring det som kallas för EPD – Environmental Product Declaration. Kundefterfrågan av EPD:er ökar i samtliga länder där vi finns, nya digitala verktyg för EPD-framtagande utvecklas inom branschen och i Sveriges Bergmaterialindustris (SMBI) nyligen uppdaterade färdplan för fossilfri konkurrenskraft lyfts EPD:er fram för att möjliggöra ett aktivt klimatarbete. Det är glädjande att hållbarhet och affärsnytta vävs samman alltmer, vilket jag tror är nyckeln till framgång.
Vad är en EPD?
Så vad är då en EPD? På svenska kan det också benämnas som miljövarudeklaration och kortfattat är det en tredjepartsgranskad dokumentation av den miljöpåverkan som är förknippad med en produkt. Resultaten ses ur ett livscykelperspektiv, från ”vagga till grav”, och i en EPD hittar man information om bland annat klimatpåverkan, med andra ord kring utsläpp av växthusgaser (Global Warming Potential – GWP).
Även om detta är något som jag jobbar med dagligen måste jag erkänna att själva dokumentet i sig kan vara rätt torrt att läsa. Därför presenterar vi inom kort, som ett komplement till respektive EPD, ett summerande infoblad så att kunder snabbt och enkelt kan ta till sig den information som oftast efterfrågas, med andra ord kring klimatpåverkan.
Kundvärde
Vid en första anblick kan som sagt en EPD verka relativt invecklad, men faktum är att flera värdefulla aspekter följer med. Här kommer därför fyra snabba tankar om de kundvärden som EPD ger:
- Transparent, faktabaserat och precist underlag för kundens miljö- och klimatberäkningar
- Underlättar kundens hållbarhetsrapportering och kommunikation kring hållbarhet i och med ökade krav på hållbarhetsrapportering
- Tydlig produktdokumentation kan bidra till högre poäng i miljöcertifieringar som BREEAM och LEED
- Hjälper kunden att uppnå efterlevnadskrav från sina intressenter
Vad som gör EPD ännu mer relevant är att enligt den nyligen reviderade byggproduktförordningen, Construction Products Regulation, kommer klimatpåverkan (GWP) att behöva uppges för varje byggprodukt som säljs inom EU, och år 2030 förväntas producenter rapportera miljöpåverkan enligt de data som inkluderas i EPD:er. I samband med våra egna och branschens hållbarhetsmål ser vi det därför som vårt uppdrag att snabbt öka medvetenheten kring EPD och bedriva ett aktivt hållbarhetsarbete.
”Att mäta är att veta”
Nu ökar vi på NCC Stenmaterial takten ytterligare. Det gör vi genom att ta fram fler EPD:er för våra produkter och involvera medarbetare runtom i organisationen så att vi ytterligare kan hjälpa våra kunder och tillsammans arbeta för en fossilfri bransch. Vad som dock kanske är viktigast är att EPD inte ses som slutmålet, utan en startpunkt för att fördjupa arbetet med att reducera miljöpåverkan, med andra ord som ett förbättringsverktyg. Genom att kartlägga produkternas miljöpåverkan från vagga till grav i en livscykelanalys, analysera produktionsprocessernas specifika påverkan, och i samverkan med produktionspersonal sätta upp en handlingsplan, blir hållbarhetsarbete en integrerad del i vår verksamhet.
På det sättet känns det inspirerande att få vara en del av branschens omställning, och med hjälp av EPD rör vi oss tillsammans med våra kunder framåt.