Onsdagen den 11 september lanserade SBMI, Sveriges Bergmaterialindustri sin nya uppdaterade färdplan för fossilfri ballastförsörjning till 2045. Färdplanen presenterades för infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson.
Vid lanseringen deltog jag i ett mycket intressant panelsamtal om hur vi skalar upp och ökar tempot i omställningen. Och det är tydligt att NCC ligger i framkant när det gäller att producera material och att bygga med ett minskat klimatavtryck. Vi har lyckats reducera vårt klimatavtryck med 56 procent i Scope 1 och 2 men vi får inte slå av på takten trots att de lägst hängande frukterna redan är plockade.
2019 tog branschen fram sin färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom ramen för Fossilfritt Sverige. Nu har färdplanen uppgraderats för att tydliggöra branschens prioriterade åtgärder och vad som krävs av riksdag och regering samt andra berörda intressenter. Målsättningen är att halvera utsläppen till 2030 och att uppnå en fossilfri bergmaterialförsörjning 2045.
Lanseringen av färdplanen skedde i Näringslivets hus i Stockholm och leddes av Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige. Där hade SMBI samlat en namnstark panel med mig, Ida Karlsson (Chalmers), Gustaf Werner (Skanska), Jonas Alterteg (ABT-bolagen) och Linn Karlsson (Checkproof) som diskuterade vad som har hänt sedan färdplanen ursprungligen lanserades 2019 och hur det går med branschens klimatomställning så här långt. I panelen tog vi upp frågor kring elektrifiering av maskiner och transporter, hur vi ska förbättra cirkulariteten, vilka innovationer vi ser på horisonten samt att vi vill se ökad och tydligare ökad kravställan i upphandlingar.
Det jag tycker att vi ska ta med oss är inte minst att vi i branschen är ganska överens om vad som behöver göras, och hur. Vi drar alla, inklusive våra konkurrenter åt samma håll och det anser jag är väldigt lovande för framtiden.
Utöver det vill jag framhålla vikten av obligatoriska regionala materialförsörjningsplaner för att klara omställningen. Vi behöver säkerställa att vi kan utveckla och bygga Sverige starkare genom att minska onödiga transporter och säkerställa att vi så mycket som möjligt jobbar med material och råvaror som finns lokalt. Det kan ligga till grund för en balanserad och långsiktig strategi för materialutvinning och användning, vilket gagnar både miljön, ekonomin och samhällsutvecklingen.
Säkerställd efterfrågan är även en viktig pusselbit i att skapa de långsiktiga förutsättningarna vi behöver för att göra de investeringar som krävs för att klara omställningen och nå våra klimatmål.
Jag tycker också att det var bra att färdplanen togs emot väl av ministern. Andreas Carlsson förstår situationen och de behov som vi har i byggbranschen, till exempel att det kommer att krävas en kraftig ökning av energitillgång för at nå målen – ett behov som vi delar med många andra branscher. Men det var också viktigt att han och övriga regeringen ser att vi i branschen har samsyn kring de här frågorna och drar åt samma håll. Den här omställningen gör vi tillsammans!