Mindre än ett år kvar av byggtiden, och sex byggår i backspegeln. Nu står vi inför slutspurten av Västlänkens underjordiska Centralstation i Göteborg. Det är otroligt vad man kan hinna med att producera på ett år i ett megaprojekt. Här är några av guldkornen från 2024:
Inga allvarliga olyckor
Vi har gjort ännu ett år utan några allvarliga olyckor och för det är jag oerhört stolt och tacksam. För årskrönikan 2022 gjordes en film om vårt arbetsmiljöarbete som beskriver några av alla de saker vi gör. Den är värd att kika på igen.
Färdigschaktat och snart färdiggjutet
Något som visar på att vi gått in i en ny fas är att schaktarbetena för tunnelschakten är avslutade. 2,1 miljoner ton fördelat på ca 70 000 lastbilstransporter har nu lämnat projektet under de sex år vi varit igång. Även betongarbetena går mot sitt slut. De allra sista bottenplattorna och takplattorna gjöts nyligen. Det innebär att vi nu har en sammanhängande betongkonstruktion på hela sträckan från bron över E6 i öster, genom Gullberget, längs med hela Kruthusgatan och förbi Nordstan, en sträcka på ca 1,8 km.
Under 2024 gick det åt ca 54 000 m³ klimatförbättrad betong (av totalt ca 320 000 m³). Vi har jobbat intensivt under året, sex dagar i veckan och dessutom med nattskift, för att hinna klart med betongen i tid. Nu är vi i fas, vilket känns mycket bra. Vi klarade deltiden så att västra entréerna kunde starta i tid, vilket i sin tur möjliggör så att vi ska kunna färdigställa allt innan slutbesiktningen i december.
Ytskikt i stationen
Under hösten har stationsdelen bytt skepnad, och börjar nu sakta men säkert att likna visionsbilderna. Perronger har gjutits, och ovanpå dem plattsätter vi med bland annat grön granit och vit marmor. Väggarna kläs med grå bohusgranit. I ytterspåren har vi hängt upp 550 ton stål i taket, som utgör grunden till installationsgångar. Även undertak och keramikväggar är nu på plats i en del av stationen. Dessutom har vi under året fått upp ytterligare 12 rulltrappor, två publika hissar, samt glasväggar som ramar in dessa. Det här blir en väldigt fin station, om du frågar mig!
Västra uppgångarna påbörjades
Våra kollegor på NCC Building hjälper oss att bygga de västra uppgångarna ovan mark. Stålstommarna är nu resta, och väggarna påbörjade på dessa byggnader som kommer att bli ingångarna till stationen från Nordstans ena hörn och Noon Garden intill Hisingsbron.
En rosa chock vid bron över E6
Vad tycker ni om det rosa asymmetriska 35 ton tunga konstverket på vår bro ovanför E6? Att hjälpa Trafikverket med Västlänkens konstinstallation bLINK har varit ett ovanligt uppdrag för oss infrastrukturbyggare. Det är det första konstverk i Sverige som införlivas i en järnvägsanläggning, vilket har krävt lite extra av projektörerna. NCC har dock inte byggt och ansvarat för konstverket i sin helhet, utan endast vissa delar såsom fackverket och den rosa markytan under konstverket samt invändiga installationer. Under våren 2025 kommer Trafikverket att inviga bLINK officiellt.
Överlämnade ytor och byggdelar
Nu syns vi inte så mycket längre ovan mark. Under 2024 kunde vi lämna över färdiga byggdelar för första gången, bland annat betongtunnel och bron över E6. Hela 75% av vårt tidigare arbetsområde är nu återlämnat till beställaren. Den entreprenör som utför de järnvägsinstallationer som krävs för att tågen ska kunna gå genom Västlänken har fått tillträde till tunneln och har påbörjat sitt arbete. De kommer bland annat gjuta in de ballastfria spåren, utföra installationer av el, signalsystem och tele-och radiosystem.
Permanenta elinstallationer
2024 var också året då vi verkligen fick upp tempot gällande installationerna, och vi kunde göra våra första driftsättningar av permanenta elanläggningar. Vi har nu ca 100 personer som jobbar dagligen med installationer av olika slag i projektet.
Det finns mycket kvar att göra, och varje dag bjuder på nya utmaningar i detta megaprojekt. Men när jag nu ser tillbaka på allt vi åstadkommit på bara ett år, känner jag mig trygg i att vi även 2025 kan kavla upp ärmarna och avsluta projektet med stolthet vid årets slut. Ett stort tack till alla i mitt fantastiska och engagerade team!
Bilderna är tagna av, eller skapade av: Malin Odepark Larsson, Daniel Zorman, TMRW Kanozi, Mikael Tolvers
Krister Edström
28 januari, 2025 09:41Gott jobbat!
Kent Hansson
28 januari, 2025 14:44Grattis Bra Jobbat Nyström
Ajmal
29 januari, 2025 14:50Jag är stolt över att varit med under bygg perioden sen 2018