Du ska känna dig nyfiken och bli överraskad i Dome of Visions!

Bra service och mat är en viktig del av en inspirerande mötesupplevelse. Chalmers konferens och restaurang är bolaget som sköter bokningen av Dome of Visions konferenslokaler och tillagar all mat som serveras i domen. Vi slog oss ner med VD Marcus Danielsson och produktionschef Stefan Wärmell för att prata hållbarhet och på vilket sätt hållbara måltider är ett socialt ansvar.

Bra service och mat är en viktig del av en inspirerande mötesupplevelse. Chalmers konferens och restaurang är bolaget som sköter bokningen av Dome of Visions konferenslokaler och tillagar all mat som serveras i domen. Vi slog oss ner med VD Marcus Danielsson och produktionschef Stefan Wärmell för att prata hållbarhet och på vilket sätt hållbara måltider är ett socialt ansvar.

Ni kanske kan börja med att presentera er själva lite närmare och vad ni har gemensamt

Marcus Danielsson: Jag är VD för för bolaget* som arbetar nära verksamheten och framförallt våra kunder. I bolaget har jag arbetat i 8 år.

Stefan Wärmell: Jag är Produktionschef för Chalmers konferens och restauranger sedan 4 år tillbaka. Att vara produktionschef innebär att man ansvarar för samtliga kök och den dagliga produktionen vi bedriver inom våra enheter. Det är även mitt ansvar att hålla i både inköps- och hållbarhetsarbetet, då det ligger som en naturlig del av produktion.

Det vi har gemensamt är ett brinnande intresse i gastronomi och hållbarhet, vilket vi tror smittar av sig bland våra medarbetare.

Vad betyder hållbarhet för er?

Medvetna val och eftertanke gällande alla inköp så länge det är ekonomiskt försvarbart. Många missar den ekonomiska hållbarhetsaspekten, och då vi köper in väldigt stora volymer är detta en viktig sak att beakta. Hållbarhet handlar även om kontroll på produkters ursprung och påverkan till eventuell återvinning och sorterat avfall.

På er hemsida står att Hållbara måltider är socialt ansvar. Vad gör en måltid hållbar?

Det är när man hittar den röda tråden mellan klimatpåverkan, biologisk mångfald, ekologiskt, närproducerat, transporter, bekämpningsmedel, antibiotika, sociala aspekter och ekonomi. Det är inte lätt, men om man medvetet väljer att fokusera på nått av dessa områden så har man kommit en bra bit på vägen. Vi ser även att det är vårt ansvar att visualisera för våra gäster som äter våra måltider, hur deras val påverkar utsläpp.

Ni har skapat en unik meny för Dome of visions konferensgäster? Berätta gärna mer om den.

Vi har valt en relativt liten men samtidigt flexibel och öppen meny för att verkligen kunna satsa på dagsfärska råvaror som inte bara håller kvalitén utan också är ett bra miljöval utifrån våra miljövärderingar. Vi vill snabbt kunna ändra menyn beroende på vilka växter, frukter och örter vi kan använda för dagen som odlas i Dome of Visions. Många av våra gäster kommer att vara återkommande men med olika hållbara teman på sina möten vilket också gör att vi måste vara flexibla och varierande. Man ska känna sig nyfiken och ibland kanske bli överraskad när man möts på Dome of Visions!

Dome of visions vill väcka tankar och debatt kring en hållbar framtid. På vilket sätt har Dome of visions ledord inspirerat er i ert menyval?

Först och främst, och troligtvis det enklaste; Vi har medvetet plockat bort de produkter och råvaror som har störst miljöpåverkan. Idag finns så många hållbara produkter med god kvalitét, så vi ser ingen anledning att servera något som har stor miljöpåverkan. Vi jobbar i en bransch där våra gäster ofta förväntar sig att vi skall erbjuda ett brett urval av produkter men även att vi skall ha förmågan att skapa unika produkter för speciella tillfällen. Vi kan erbjuda allt detta men vi erbjuder även kunskap och information om våra produkter – man skulle kunna se oss som rådgivare i den bemärkelsen. Genom att klimatmärka våra produkter med att kalkylerat utsläpp av CO2 så vill vi hjälpa våra gäster att göra rätt val, att långsiktigt bidra till en förändring vid val av förtäring genom kunskap och information.

På Chalmers tekniska högskolas hemsida står det att de ”forskar, utbildar och samverkar inom teknik, naturvetenskap, sjöfart och arkitektur med en hållbar framtid som vision. Vad har ni för visioner för framtiden?

Chalmers Konferens & Restauranger vill vara och är i framkant gällande direkt och indirekt påverkan i vår bransch. Det är vår närhet till den forskning som bedrivs på Chalmers som gör det extra motiverande – tillsammans med Högskolan kommer vi att få svar på viss hållbarhetsproblematik. Vi vill ha kunskapen om varför ett val är bättre än ett annat ur en hållbarhetsaspekt. Detta gäller områden där det idag saknas tillförlitliga studier som ligger till grund för beslut och där idag personer ofta svarar olika gällande vad som är bäst för miljön. Vi tror att detta ger oss ytterligare försprång i vår bransch.

Slutligen: Vad är era tre bästa tips för att leva mer hållbart?

  • Miljökompensera – Om du äter animaliskt protein idag så kan du välja att äta vegetabiliskt protein imorgon.
  • Köp råvaror i säsong och köp inte mer än vad du kommer att äta upp.
  • Återvinn – Ta med en tom plastpåse nästa gång du ska ut i naturen eller till stranden, den kommer säkerligen att vara full med plast du har hittat när du åker tillbaka. ”Plogging” kanske är flugan som är här för att stanna?

[box] *Bolaget, Chalmers Konferens & restauranger, är två fristående aktiebolag med uppdrag att utveckla och skapa förutsättningar för möten på Chalmers två Campus, Johanneberg och Lindholmen. Verksamheten består av 23 enheter bestående av konferensanläggningar, restauranger, reception och caféer. De ingår i koncernen Chalmers Studentkårs Företagsgrupp som ägs och drivs av Chalmers Studentkår. Kort och gott – de ägs av studenterna![/box]


Mer om Dome of Visions hittar ni på domeofvisions.se. Ni kan även följa Dome of Visions på facebook och Instagram

Toppbild: Stefan Wärmell, Produktionschef för Chalmers konferens. Foto: Chalmers Konferens & Restaurang.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.