Digital spaning

”Construction is ripe for disruption!” Ja, det är i varje fall om man skall tro World Economic Forum (WEF) och detta skall ske genom digitalisering.

”Construction is ripe for disruption!” Ja, det är i varje fall om man skall tro World Economic Forum (WEF) och detta skall ske genom digitalisering.

Digitalisering har blivit ett trendigt buzzword, precis som hållbarhet varit ett tag och där vi i vår hållbarhetsblogg vill öka förståelsen om det begreppet och visa vad vi gör. För digitalisering handlar inte om att omvandla pappersskrift till digital form utan ett helt nytt sätt att arbeta och att tänka. På NCC har vi systematiskt arbetat med denna fråga i ett antal år, se några initiativ här. När man börjar nysta i ämnet inser man snabbt att man antingen måste inhämta en rad nya kunskaper snabbt eller liera sig med samarbetspartners från andra sektorer. Många företag och organisationer har insett att ett nytt sätt att arbeta är nödvändigt, t.ex. i nya samarbetsformer såsom Partnering. Till dessa måste vi nu lägga till teknikmöjligheterna som digitalisering erbjuder i form av automatisering, optimering och parametrisering. Ytterligare ett steg är sedan att koppla ihop design med tillverkning och låta mjukvaran vara kärnan. Ett spännande försök att realisera just detta ser vi just nu i Amsterdam där start-up företaget MX3D tillsammans med sina projektpartners skall tillverka en hel bro med hjälp av robotiserad 3D-skrivarteknik.

För att överleva i framtiden gör vi nog alla klokt i att fundera på vad dessa typer av tekniker innebär för olika aktörer och individuella roller i leverantörkedjan. Här tror jag att det även finns stor samhällspotential genom att kunna möjliggöra lokal produktion vilket borde innebära både hållbarhetsvinster och möjligheten att skapa nya högteknologiska småföretag. Många branscher har genomgått en stor förändring de senare åren genom att nya aktörers inträde vilket inte minst exempel som Uber och Airbnb visar. Att byggbranschen skulle vara ett undantag för en sådan förändring är nog lite naivt att tro. Men det behöver inte nödvändigtvis vara en extern aktör som förändrar branschen, det kan mycket väl vara en aktör med tillräcklig framåtanda och framåtanda vet jag att vi har på NCC.

/Gästbloggare Christina Claeson-Jonsson, chef Forskning och Utveckling, NCC

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Roger

    4 februari, 2017 12:47

    Digitaliseringen kommer starkt i byggbranschen precis som Christina skriver.
    Just nu har en robot för montage av gipsskivor tagets fram av en fd NCC anställd, prototyp finns framme. Hoppas NCC kan testa den snart.

  • Roger

    4 februari, 2017 12:47

    Digitaliseringen kommer starkt i byggbranschen precis som Christina skriver.
    Just nu har en robot för montage av gipsskivor tagets fram av en fd NCC anställd, prototyp finns framme. Hoppas NCC kan testa den snart.

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.