Den perfekta mixen för överlevnad

Byggbranschen är mansdominerad. Det är ett faktum. Men faktum kan byta skepnad. Traditioner och beteenden är inte ristade i sten, med uthållighet och kunskap går de att förändra. Och med rätt incitament går det snabbare.

Byggbranschen är mansdominerad. Det är ett faktum. Men faktum kan byta skepnad. Traditioner och beteenden är inte ristade i sten, med uthållighet och kunskap går de att förändra. Och med rätt incitament går det snabbare.

En morot för företagen är att mångfald leder till bättre affärer och bättre resultat. Moroten för den enskilda individen är att ett företag det går bra för kan erbjuda fler spännande uppdrag, bättre förmåner och en större trygghet. Om vi blandar medarbetare med olika ursprung, kön och ålder har vi ett recept på ett starkare resultat och konkurrenskraft. Det är den perfekta mixen för överlevnad i företagsvärlden. En måltid som de flesta är intresserade av att ta del av.

Att utmaningarna är identifierade räcker dock inte. Det krävs konkreta handlingsplaner och initiativ för att lösa dem. Att ”walk the talk”.

På NCC vill vi öka mångfalden på våra arbetsplatser och ha fler kvinnor i ledande positioner. Historiskt har vi haft få kvinnliga sökande till platschefsprogrammet, oftast ingen och ibland en till två personer. Vi behövde komma fram med en plan för förändring.

Sagt och gjort. I höstas startade vi det första platschefsprogrammet för enbart kvinnliga deltagare. Det gjorde vi för att vi vill se fler kvinnliga chefer på våra byggarbetsplatser. Programmet är en exakt kopia av det befintliga platschefsprogrammet, samma upplägg och samma krav på deltagarna. Men med en väsentlig skillnad – elva kvinnliga deltagare.

Det krävdes en liten förändring för att göra hela skillnaden. I oktober ser vi resultatet i praktiken, då de kliver in i sina nya roller i verksamheten. Genom riktade insatser och initiativ som detta förändrar vi invanda mönster och attityder. Fler kvinnor i arbetsledande roller ger fler förebilder för andra kvinnor. Det blir också ett dragplåster i rekryteringen av ännu fler kvinnor i framtiden.

Målet är att lika många kvinnor som män ska vilja bli platschefer, och att program som detta inte ska behövas.

Henrik Landelius Sverigechef NCC BuildingVi har en bit kvar, men vi är minsann en bit på väg.

Hälsningar Henrik Landelius
Sverigechef NCC Building

 

 

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.