Är nyttig och framgångsrik forskning samma sak?

I veckan presenterade regeringen satsningen ”Testbädd Sverige”, 845 miljoner kronor avsätts i höstbudgeten för att fler svenska innovationer ska ta sig ut på marknaden och bidra till hållbar tillväxt. Regeringen vill helt enkelt få ut mer innovation, fler innovativa tillväxtföretag och fler jobb ur de investeringar som staten gör.

I veckan presenterade regeringen satsningen ”Testbädd Sverige”, 845 miljoner kronor avsätts i höstbudgeten för att fler svenska innovationer ska ta sig ut på marknaden och bidra till hållbar tillväxt. Regeringen vill helt enkelt få ut mer innovation, fler innovativa tillväxtföretag och fler jobb ur de investeringar som staten gör.

Inom mig gör jag en glädjedans. Det är precis så här som vi jobbar. NCC är ett innovativt tillväxtföretag med konstant behov av nya, kompetenta medarbetare.  I vår verksamhet kopplas ständigt innovation, arbetstillfällen, nytta och hållbar tillväxt samman. Inte sällan i samma byggprojekt.

På NCC har vi målet att konstant finansiera mellan fem till tio industridoktorander. Just nu har vi sex industridoktorander igång och under 2016 har hittills tre avhandlingar blivit färdiga. Forskningen visar både på bredden och på djupet i NCC:s verksamhet.

Vad sägs om titlar som ”Innovativa konstruktionslösningar för vindkraftsfundament till havs” (Alexandre Mathern), ”The Social Space of a Construction Design Team” (Janni Tjell) eller ”Miljöanpassad pål- och spontdrivning i tätbebyggt område” (Fanny Deckner), för att nämna några.

I forskning där NCC är aktiva anar du både framtiden och den komplexitet det innebär att vara ett byggföretag idag. För att göra verklighet av vår vision och förnya vår bransch krävs det närhet till specialistkompetens. Det behövs också den tillgång till olika nationella och internationella nätverk som forskningen ger. Och sist men inte minst krävs det tillgång till konkreta byggprojekt där innovation kan omsättas till nytta.

Forskning är inte enbart den kunskap du summerar upp i slutet av ett projekt. Det är också ett sätt att betrakta världen och ett sätt att arbeta på. Den största fördelen med att ha industridoktorander är faktiskt inte de skarpa forskningsresultaten de ger oss. Utan att vi får medarbetare med förmåga att lösa komplicerade uppgifter.

Den 29 september i Dome of Visions anordnar NCC seminariet ”Varför forska?”. Syftet är att prata om vad framgångsrik forskning är och vilken nytta forskningen har för näringsliv, samhälle och individ.

Varmt välkomna, anmälan sker här: Varför forska?

/My Kiiman-Håll

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.