Månadens största nyhet för projektet är såklart WLC:s (West Link Contractors) nya drömförvärv: Petter Bolander, som så småningom ska ta över min roll här på Contract Design teamet. Petter är en ung man från Skanska med mycket produktionserfarenhet och en go inställning, så är övertygad om att han kommer lägga show.
Utöver upplärningen med Petter har mycket av min fokus hamnat på en stor ÄTA som går under namnet URB 100039. 2018 kom staden med en stor förändring för Korsvägen som innebar stora avvikelser från förfrågningsunderlaget, vilket påverkat ledningsprojekteringen avsevärt. Det har länge varit svårt att särskilja vad som är ingår i URB 100039 samt dess konsekvenser.
Men jag har nu tillsammans med projekteringsledarna för Trafik & Ledningar lyckats reda ut historien bakom denna förändring och identifiera samtliga kostnader. Vi har skapat ett PM som tydligt beskriver underrättelsen från start till nu och där kostnader är sammanställda och redovisade på ett lättbegripligt vis. Under processens gång har vi haft öppen kommunikation med beställaren och när vi väl presenterade PM:et mottogs det väldigt bra från Trafikverket. Lärdomen jag tar med mig härifrån är att struktur och ordning från start i ett projekt kan spara dig en himla massa tid och pengar. Sen vill jag också betona vikten av en god kommunikation och hur mycket det kommer förenkla era liv, mina vänner.
Nästa steg
Jag är kvar här på Korsvägen i en månad och sen ska jag vidare mot ett projekt som skiljer sig väldigt mycket från underjordiska tågbanor. Ett av mina största önskemål när jag sökte traineeprogrammet var att jobba närmare produktionen och nu kan jag klart säga att nästa rotation blir just det. Men exakt vilket projekt – det får ni läsa om i nästa inlägg.
Simma lugnt gött folk!
Mirass