Bild från ett platsbesök där vi ville se hur det fungerade med plattbärlagen som vi köpt in.
Jobbet som inköpare innehåller lite av varje. Vi gör många olika typer av inköp, det är allt från att köpa in vitvaror och prefabstommar till att handla upp underentreprenörer. Vi är också delaktiga i alla skeden av byggprocessen och inte bara i produktionsskedet.
Under anbudsarbetet hjälper vi till att ta in offerter och till projekteringen skriver vi avtal med projektörerna. Under produktionsskedet är det som sagt många inköp som ska göras men vi deltar också på olika möten ute på byggarbetsplatsen, bland annat startmöten med våra underentreprenörer. Precis som på mina tidigare rotationer har jag samlat på mig många nya erfarenheter och här kommer tre saker jag lärt mig på inköp:
1. Att ringa är inte så farligt
Det här med att ringa till folk jag inte känner har aldrig varit min grej, vilket inte passar särskilt bra med inköps-rollen då den innehåller en hel del telefonsamtal. Första veckorna skrev jag nästintill ett helt manus innan jag vågade mig på att slå en signal.
Efterhand har jag dock blivit mer och mer bekväm med alla samtal, nu räcker det gott och väl med ett par stödord. Att påstå att jag tycker det är roligt att ringa runt är att ta i, men det är inte lika nervöst längre. Övning ger färdighet!
2. Utvärdera och reflektera
Kontorsarbetet varvas som sagt med besök ute på projekten, vilket är både roligt och viktigt. Platsbesöken behövs för att få återkoppling från platsledningen om hur olika underentreprenörer och leverantörer har fungerat.
Precis som vid många andra tillfällen är erfarenhetsåterkopplingen en bra möjlighet att få feedback på sitt arbete för att kunna göra ett ännu bättre jobb i framtiden. Det är lätt att hela tiden titta framåt och fortsätta med nästa uppgift, men det är viktigt att ibland stanna upp och diskutera med de iblandade hur utfallet blev, vad som var bra och vad som kunde gjorts bättre. Vi vill ju inte göra om samma misstag flera gånger, det kostar både tid, pengar och energi.
3. Ordning och reda, pengar på fredag
Som inköpare är man ofta involverad i flera projekt samtidigt. Många inköp görs för varje projekt och flera av dessa görs samtidigt. Inför ett inköp frågar vi dessutom flera olika företag. Det är helt enkelt många inköp och kontakter att hålla koll på samtidigt.
Allt det här klarar jag inte att komma ihåg. Därför har jag tagit fram ett sätt att ha koll på vem jag sagt vad till och vad jag har gjort. Jag gör som en liten loggbok över vilka jag har pratat med, om de ställt någon speciell fråga eller om vi diskuterat något särskilt. Genom att skriva en kort minnesanteckning på rätt ställe kan jag snabbt gå tillbaka och kolla om någon kollega undrar över något.
Hoppas ni får en härlig sommar!
//Johanna