Mina tre mest använda ”verktyg” som arbetsledare

Jag är endast inne på min tredje vecka som arbetsledare så det finns en stor risk att den här listan under tidens gång kommer att redigeras. Men jag har lokaliserat tre ”verktyg” som jag använder frekvent under en arbetsdag.

Listan lyder, utan inbördes ordning:

  • Mobiltelefonen 

Inte så oväntat hamnar mobiltelefonen självklart med på denna listan. Den används för många ”ring en vän”-samtal när mina snickare eller underentreprenörer ställer kluriga frågor. Allas vår vän Google är också lättåtkomlig från denna manick. Där söker jag till exempel upp hur olika verktyg ser ut och vad olika byggtermer betyder. En annan bra funktion är kameran. Det är smidigt att ute på plats kunna ta en bild eller två och sen om det dyker upp funderingar inne på kontoret är det enkelt att titta tillbaka.

  • Tumstocken

Jag har kanske inte alltid så stor nytta av själva tumstocken i sig. Det har ännu inte varit många gånger jag behövt ta mått, även om detta kommer ske mer och mer under projektets gång. Däremot känns tumstocken som en självklar grej att ha med sig och jag känner mig lite mer som en i byggbranschen med en tumstock i fickan. Förutom att ta mått kan de också användas för att peka på saker som är svåra att nå eller för tidsfördriv genom att göra olika mönster (se bild nedan).

  • Högen med post-it-lappar

Vad vore världen utan post-it-lappar? Det perfekta sättet att skriva listor och kom-ihåg noteringar på. Jag fyller skrivbord och datorskärmar med lappar på saker jag ska beställa, vilka jag ska ringa och frågor som dyker upp. Finns ingen härligare känslan än att kunna skrynkla ihop den gula lilla lappen när en uppgift är utförd. Klister-funktionen är också bra då den ger möjlighet att fästa de extra viktiga kom-ihåg-lapparna på datorskärmen.

Johanna med sina favoritverktyg på arbetsplatsen.

Trevlig helg!
//Johanna

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Monika Jansson

    9 oktober, 2020 18:19

    Hej Johanna, varför inte prova digitala post-it lappar och ha de på skärmen eller direkt i mobilen? Fantastiskt möjlighet att nyttja våra digitala verktyg i vardagen.

    • Johanna Henriksson

      14 oktober, 2020 08:55

      Hej Monika,
      Bra tips. Just nu använder jag mest analoga post-it-lappar men ibland även digitala anteckningar och notiser i kalendern. Det är nog en vanesak, jag får försöka använda digitala post-its mer och mer så det blir en naturlig del av min arbetsmetod.

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.