Konsten att göra bra projektinköp

Jag tror att alla som någon gång jobbat i produktion yttrat frasen ”vad står det i avtalet?” Kanske har man sagt så för att man undrar över till exempel leveransvillkor, entreprenadens omfattning, vad något kostar eller kanske när en meningsskiljaktighet uppstår mellan NCC och en leverantör. Tyvärr är det många gånger så att ett avtal blir som allra viktigast när man möter utmaningar i en entreprenad eller leverans.

Därmed går det inte nog understryka vikten av att skriva bra och schyssta avtal – inte bara under entreprenadtiden (produktion) utan även för garantitiden och efterföljande ansvarstid. Vi snackar alltså om en tioårsperiod.

Nu har jag jobbat i en månad på inköpsavdelningen som projektinköpare och det får tankarna att snurra. Här kommer tre snabba insikter om konsten att göra bra projektinköp:

  • 1) Beakta omvärldsläget och tidsåtgång
    Sedan år 2020 har marknaden påverkats av coronapandemin vilket lett till en drastisk prisökning på majoriteten av alla byggmaterial och produkter. Nu allra senast påverkas det även av händelseutvecklingen i Ukraina. Allt hänger ihop och hur vi hanterar risker kring dessa frågor när vi gör inköp blir avgörande. Starkt kopplat till detta är även tidsåtgången för att göra ett projektinköp. Ett ”snabbt” inköp kan lätt ta 12 veckor att genomföra beaktat svarstider, utvärderingsprocessen mm.
  • 2) Förstå produkten
    Jag håller just nu bland annat på med att skapa en förfrågan till en plåt- och tätskiktsentreprenad – något jag aldrig jobbat med tidigare. Vikten av att då sätta sig in i handlingarna och förstå produkten blir avgörande för att inköpet ska bli bra. Ta även hjälp av dina kloka kollegor, tips tips tips!
  • 3) Förståelse för entreprenadjuridik och avtalsutformning
    När ska man välja att skriva ett AB-U eller ett ABT-U avtal med en entreprenör? Hur ska jag koppla AF-delen till avtalet och vilka krav från byggherren på NCC i rollen som totalentreprenör vill jag föra vidare på våra leverantörer? Vilken ersättningsform lämpar sig bäst? Vilka logistiska och arbetsmiljömässiga utmaningar behöver beaktas? Det finns SÅ mycket att klura på kring entreprenadjuridik och avtalsutformning.

Hoppas jag gett er något att klura på tills vi hörs nästa gång!

/Matilda

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Kenneth

    11 mars, 2022 18:50

    Hoppas du stanna
    Du kommer gå LÅNGT
    Du 💪
    Skål 🥂 trevlig helg

  • Karl

    22 mars, 2022 14:09

    Mycket bra skrivet. Det tar tid att göra bra inköp. Det är även av stor vikt att projektet man hjälper har lust och tid att hjälpa till att svara på frågor.

  • Henrik Roos

    4 april, 2022 09:06

    Snyggt! Du har helt rätt och inne på rätt spår!