Internkommunikation – mer spännande än vad man tror

I detta blogginlägg tänker jag gå lite närmare in på vad mitt mer dagliga arbete går ut på, varför det är viktigt, och metodiken för att utföra arbetet.

I detta blogginlägg tänker jag gå lite närmare in på vad mitt mer dagliga arbete går ut på, varför det är viktigt, och metodiken för att utföra arbetet.

NCC:s intranät Starnet har funnit i sin nuvarande form sedan 2008. I nio år alltså. Jag tror de flesta skulle hålla med om att webbdesign- och hantering har ändrats en hel del sedan dess! Möjligheten fanns att föra över sidor ännu äldre än så från det intranät som fanns före Starnet. Den äldsta sidan jag har hittat var från 2004. Starnet är uppbyggt med EpiServer, ett content management system (CMS). Genom att använda ett CMS blir det enkelt för redaktörer att lägga till och uppdatera information. En annan kul grej är att Starnet är väldigt “decentraliserad” så att säga – man kan relativt enkelt få redaktörsbehörighet och börja ändra. Tanken var också att den som ansvarade för en viss division/område samtidigt skulle vara ägare över aktuell sida på Starnet.

Problemet med detta upplägg är att sidor har skapats av redaktörer som samtidigt har andra arbetsuppgifter, sidor glöms bort eller uppdateras inte. Det är också enkelt att skapa en sida som man känner behövs “för stunden”, som sen lämnas kvar även när ämnet blir inaktuellt. När det nu snart ska föras över information från Starnet till NCC:s nya intranät, måste man se till att det gamla rensas ut!

Ett sätt att enkelt identifiera inaktuella sidor är att se vilka som har brutna länkar eller bilder. De tenderar att inte ha haft många sidklick, annars skulle någon ha uppmärksammats på felen. Med hjälp av ett automatiserat verktyg har statistik över sidorna inklusive ägare och redaktör hämtats och radats upp i en excelfil. Nästa steg är att kontakta ansvariga för sidan och fråga om statusen – bör sidan vara kvar (och därmed fixa länkarna), eller kan sidan tas bort?

I de flesta fall bestäms det att informationen bör uppdateras, men ibland är det uppenbart att sidan har förlorat sitt syfte. Då tas den enkelt bort via EpiServer, och länkar från andra sidor uppdateras. Simpel uppgift? Nope, att hålla reda på vad som har tagits hand om eller ej kräver en del planering och anteckning, men framförallt handlar det om att kunna få tag på de sidansvariga. Man kan alltså säga att jag är en detektiv på dagarna och det som är extra kul är att jag har eget ansvar och att jag känner att jag gör skillnad och hjälper till.

//Lamin Jatta Modigh, praktikant på NCC:s kommunikationsavdelning

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.