Från järnväg till kalkyl

Hej bloggen! Mitt namn är Josefin och jag är trainee tillhörande region Civil South/East. Jag har precis påbörjat min andra rotation på kalkylavdelningen i Karlskrona. Under min första rotation var jag på projekt Lund-Arlöv 4 spår i Skåne. Att få möjligheten att prova på saker utanför sin hemmaregion tycker jag är en av många fördelar med traineeprogrammet.

projekt Lund-Arlöv fyra spår bygger NCC i konsortium med OHL fyra nya järnvägsspår mellan Lund och Arlöv, på uppdrag av Trafikverket.. Erfarenheten av att vara på ett stort projekt med många olika nationaliteter tillsammans med alla spännande moment är något som jag tar med mig. En rolig kuriosa från min tid på projektet är situationen som uppstod då den danska underentreprenören sa att de skulle måla pålarna de slagit ner. Det tog ett par dagar av googlande och funderingar kring detta innan jag fick veta att måla betyder mäta på danska. 😊

Projektet är uppdelat i fyra ”block”. De första månaderna var jag på earthworks (mark) där vi bland annat byggde järnvägsbank. Mycket av tiden här gick åt till att utnyttja sina meteorologiska kunskaper. Ni som känner till lundaleran vet säkert vad jag pratar om. Vid regn gällde det att snabbt täcka terrassen efter packning. Genom god planering med både grävmaskinister och geotekniker kunde arbetet flyta på bra.

Bro- och tunnelbygge

I slutet av rotationen var jag istället på blocket structures, där jag både var med på ett brobygge och ett tunnelbygge. Bron blir, efter lanseringen i maj, en del av E6:an där spåren kommer gå tvärs under bron. Under lanseringen av bron är det många arbetsmoment som ska hinnas med. Den befintliga bron ska rivas, massor ska schaktas bort och lanseringsbalkar ska gjutas. Sedan lyfts/skjuts den nya bron på plats med hjälp av domkrafter.

Gjutning av bottenplatta.

Gjutning av den andra delen av bottenplattan till bron.

Tunnelbygget är också en spännande del av projektet. Här gjuts så kallade slitsmurar ner i marken som ”väggar”. Sedan gjuts valv över slitsmurarna vilket blir tunnelns tak. Efter detta börjar man schakta ur massorna under valven, och så har det blivit en tunnel!

Rotation inom kalkyl

Här på kalkylavdelningen har jag rollen som kalkyl/anbudsingenjör. Mina eminenta handledare Kajsa och Adam samt övriga kollegor lär mig allt om det fantastiska programmet MAP och allt som hör till kalkyl- och anbudsarbetet. Jag har bland annat fått läsa och tolka handlingar, mängdat, tagit in och utvärderat offerter samt deltagit i olika möten.

Första veckan fick jag ett övningsprojekt att kalkylera på. Detta var en bra grej tycker jag eftersom man får bra förståelse för kalkylprogrammet samt hinner göra misstag man annars kanske hade gjort i verkliga projekt. Igår lämnade vi in vårt första anbud som jag var delaktig i. Upp till bevis om vi räknat hem jobbet eller inte… Jag håller tummarna!

Trevlig helg!
Josefin

 

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.