Nu var det nära, en tenta kvar innan man äntligen kunde lämna studierna bakom sig och kliva in i traineetjänsten på NCC som var klar. Det hade gått bra hittills så en sista tenta skulle inte vara några problem tänker man, men ju närmare man kommer tentadagen desto mer nervöst blir det. Tänk om, ifall de blir så eller si eller kanske på de sättet? Tankarna var många och inte förrän man fick sitt godkända resultat och beskedet att man nu hade skrivit sin sista tenta på Malmö Universitet så kunde man släppa det mentalt.
Jag hade som sagt redan skrivit på mitt anställningsavtal och packat mina saker, den 11:e juni skulle jag lämna mitt kära Malmö som blivit hemma på så många sätt och istället flytta upp till Stockholm. Dagen därpå skulle jag påbörja min traineetjänst, jag var spänd, taggad och lite smånervös. Helt plötsligt skulle man bli en tjänsteman, ta ansvar, vara vuxen och tillämpa alla kunskaper som man både entusiastiskt tagit sig till men även delvis sovit igenom under mörka och halvt stimulerande vinterföreläsningar om olika kornstorlekar som finns i vår moderjord.
I schaktgroparna
Nu står jag här, 12 månader senare, 12 månader fyllda av erfarenheter, kurser, människor med enormt intressanta karriärval som färgat ens egna val och sätt att se på byggbranschen. Man har hunnit stå i de berömda schaktgroparna med yrkesfolk som besitter en enorm kunskap, vara med när vi flyttar trafiken på en av Stockholms trafiktätaste motorvägar (E4), fått testa på att jobba i samordningsmodeller som täcker ca 2,5 km vägbyggnation med allt ifrån tunnlar, vägar till bullerskärmar och stödmurar.
Snabba ryck och nya förutsättningar är något som jag tror alla traineer kan hålla med om. Från att beställa material till ett arbetsmoment till att ta fram mängder för ett projekt som vi ska lämna pris på. Helt plötsligt ska man ringa en massa samtal till människor man aldrig pratat med och fråga om pris och leveransmöjligheter, konstigt tänker man till en början men de just de typer av tvära kast som får en att växa in i det sociala samspelet som är så viktigt i denna branschen.
Om det är en sak som jag kommer ta med mig ifrån tiden som trainee på NCC så är det att ”det var på riktigt från start” Vad menar han nu kanske ni tänker?
Snabba ryck
Redan från dag ett så fick jag ta ett ganska stort ansvar på trafikplats Häggvik som var min första hållplats, ta fram dokumentation och underlag för besiktning av en färdig tillfällig väg, gå in i samordningsmodell och hämta allt ifrån objektnamn till brunn och VA-information som tillhör vägen. Hur vi hade byggt upp vägen, med vilka material. Packningsutförande, provtryckning och filmning av ledningar mm., allt detta skulle redovisas och läggas in i vårt interna system men även Trafikverkets något kluriga datalagringssystem som lite ironiskt faktiskt heter Chaos 🙂
Därefter så har de bara rullat på med allt ifrån slutbesiktning av delmoment till att räkna pris på projekt med handlingar som inte ens varit fullständiga. Vilket förtroende man får var min känsla, och just den känslan finns fortfarande kvar och är förmodligen den största anledningen till att jag nu ser otroligt mycket framemot rollen som arbetsledare på Trafikplats Häggvik.
Hälsningar, Mohammed
Rolf A
6 augusti, 2020 07:57Intressant att följa hur ni utvecklas.
Lycka till
Rolf