Platskontoret på Fornuddens skola
Fokus på mottagaren
För att kommunikation ska bli så effektiv som möjligt fick vi under kursen lära oss vikten av att sätta sig in i mottagarens eller mottagarnas situation. Något som var en ögonöppnare för mig var vilken skillnad sändar- eller mottagarspråk gör i kommunikationen. Kort sagt innebär sändarspråk att sändaren är i fokus till skillnad från mottagarspråk där mottagaren istället är i fokus. ”Vi skickar offerten inom en vecka” eller ”Du får offerten av oss inom en vecka” betyder ju samma sak med skillnaden att det senare är ett exempel på mottagarspråk. För visst känns det bättre att höra att du får någonting till skillnad från att jag ger dig?
En annan tankeställare för mig var hur ofta jag använder ordet ”man”. Att använda detta ord gör att vi generaliserar när vi i de flesta fall pratar om oss själva. ”Man brukar göra på detta viset” jämfört med ”Jag brukar göra på detta viset” har ju även detta samma innebörd med skillnaden att det senare exemplet ger mer tyngd.
Detta var bara några axplock av det vi fick lära oss i kursen och något jag kommer ta med mig. Som trainee här på NCC ges jag möjligheten att inte bara lära mig mycket om vårt eget företag genom alla olika rotationer men jag får också ta del av kurser som denna vilket verkligen bidrar till min personliga utveckling.
Ny rotation
Även jag har nu gjort efterlängtad premiär i produktionen och sedan några veckor tillbaka är jag projektingenjör på ett skolprojekt i Tyresö, Fornuddens skola. Mina huvudsakliga arbetsuppgifter kretsar här främst kring ekonomistyrning av projektet och ÄTA-hantering men jag gör även mycket annat. För mig som inte har en bygginriktad utbildning i bagaget har denna rotation varit väldigt lärorik. Jag har fått gå runt på bygget och se de tydliga framstegen som görs, jag har bekantat mig med allt fler byggtermer och fått en god förståelse och inblick till vilka möjligheter men även utmaningar som finns i produktionen.