Jag arbetar som ansvarig för våg-teamet här på NCC Industrys Kundcenter. Vi är totalt lite mer än 15 personer som jobbar med att hjälpa chaufförer och andra kunder i hela landet med vägning i våra täkter och terminaler. Det kan handla om allt från en privatkund som ska hämta grus till garageinfarten till att hjälpa ett åkeri att hitta rätt projekt i terminalen vid den digitala utvägningen. Naturligtvis hjälper vi våra chaufförer med och kring utvägningar men som kanske inte alla vet så har vi även införsel av material till vissa utav våra anläggningar som vi också hjälper till med.
Vi som arbetar med service till våra stenmaterial eller asfaltskunder, oavsett om det handlar om våg, transport och ordrar eller det vi kallar backoffice, är ofta våra kunders första kontakt med NCC. Därför är det väldigt viktigt att vi i alla lägen ger rätt hjälp och bemöter de som hör av sig på ett trevligt, engagerat och professionellt sätt.
Det kan låta självklart men eftersom vi ju hela tiden hanterar nya ärenden och har kontakt med nya chaufförer kan det dyka upp oväntade frågor vilket kan öka utmaningen. Då är det skönt att känna hundraprocentigt förtroende för alla våra duktiga medarbetare.
Frågor som kan komma varierar som sagt hela tiden. Emellanåt kan det vara ganska knepiga problem som uppkommer. En chaufför kan av misstag ha blivit inlåst på en täkt och annan kan ha fått fel material med sig. Allt sådant kan vi förstås hantera och det hjälper till att vi är ett väl sammansvetsat gäng som trivs tillsammans och hjälper varandra vid behov.
Annars ligger förstås fokus alltid på våra kunder. Det spelar ingen roll om det handlar om att hjälpa en chaufför att inte av misstag backa in i vågen eller att hjälpa en kund att hitta bra samarbetspartner för att optimera sina affärer – vårt mål är alltid att se till att kunden känner sig trygg med att hos oss blir det rätt. Det ska vara enkelt att hämta och lämna material hos oss och man ska få samma goda service oavsett var i landet man bor och verkar.
En nyckel till det är att vi alltid försöker lära oss mer. Det ingår, tycker jag, i rollen här på Kundcenter att vara nyfiken. Vi ser alltid till att inhämta information från chaufförerna för på så vis kan vi lära oss massor. Och de kunskaperna ser vi till att använda i verksamheten och i dialogen med våra chaufförer och kunder så att vi hela tiden utvecklas och blir bättre.
/Ivan Dunger, Team Manager NCC Kundcenter