Med Trafikverket som kund har vi fått i uppdrag att lägga totalt ca 36 kilometer ny asfalt fläckvis i alla tre körfält ute på E4:an mellan Hallunda och Vreta, söder om Stockholm. Asfalten lägger vi ut kvälls- och nattetid mellan ca 23 och 05 för att minimera påverkan på trafiken.
Vid 22-tiden börjar alla viktiga fordon transporteras på plats. Som en hel karavan kommer vi farandes med bland annat fräs för att ta upp gammal asfalt, sopmaskiner för att sopa vägen ren, heater för att värma vägen inför läggningen av asfalten och så förstås själva asfaltsläggningsmaskinen och vältarna som plattar till vägen. Dessutom kommer ett antal lastbilar. Både de som tar hand om de uppsopade resterna av den gamla asfalten och de som kommer med nykokt asfaltsmassa, i detta fall från asfaltverket i Riksten söder om Stockholm.
Leverans i farten
Efter lite förberedande arbete börjar läggningen vid ca 23-tiden. Under en vanlig natt lägger vi ca 1,5 km asfalt. Temperaturen är viktig; massan måste vara minst 150 grader när asfalten läggs. Det händer att Trafikverkets representant kommer och besöker och kollar att allt rullar på enligt plan och gör stickprover, t ex på att heatern värmer underlaget till rätt temperatur.
Cirka sex lastbilar med asfaltsmassa levererar asfalt löpande under natten. Varje bil tar uppåt 34 ton och det brukar bli två vändor per lastbil. Leveransen sker i farten eftersom asfalten måste läggas kontinuerligt så att det inte blir några onödiga skarvar.
Säkerheten är viktig
I början av kvällen, när det fortfarande är en del trafik, brukar det gå bra eftersom det bildas en naturlig kö och förbipasserande bilar tar det försiktigt. Allteftersom trafiken glesar ut ökar risken för att enstaka bilar ska susa förbi alldeles för snabbt. I just detta projekt jobbar NCC med en bom och en följebil som lotsar igenom ett 50-tal bilar i taget, vilket har höjt säkerheten rejält. Det är bra eftersom vi vill komma hem hela efter jobbat.
Ta det alltid lugnt kring vägarbeten och kör försiktigt i sommartrafiken hälsar Lag Storm!
//Pierre Larsson, operation manager NCC Industy Asfalt