När kraven på Eftermarknad höjs ser jag en möjlighet

Jag heter Jonas Ekman och jobbar som projektchef Eftermarknad. Vad är det kanske du undrar - man kan säga att Eftermarknad tar vid när produktionsdelen i projektet är klart och entreprenaden är godkänd. Vi vårdar kunden och affären genom att både professionellt och proaktivt hantera NCC:s garantiåtagande i förhållande till våra avtal.

Jag heter Jonas Ekman och jobbar som projektchef Eftermarknad. Vad är det kanske du undrar – man kan säga att Eftermarknad tar vid när produktionsdelen i projektet är klart och entreprenaden är godkänd. Vi vårdar kunden och affären genom att både professionellt och proaktivt hantera NCC:s garantiåtagande i förhållande till våra avtal.

Eftermarknad sköter NCC:s åtaganden under garanti- och ansvarstid, medverkar vid 2- och 5-årsbesiktningar och tar emot felanmälningar och reklamationer.

Mitt ansvar är Eftermarknad inom avdelning NCC Building Sydväst, som omfattar husbyggnation i nordvästra och östra Skåne samt Halland. Mitt team består av tre platschefer och tre snickare samt en administratör. Mitt arbete innebär att jag leder eftermarknadsgruppen, sköter ekonomi, strategi och hanterar större reklamationer – ofta tillsammans med andra enheter inom NCC, som till exempel teknik och juridik.

Några av kollegorna i min Eftermarknadsgrupp.

Eftermarknad – en affärsmöjlighet

Jag arbetar mycket med grupputveckling och kundbemötande. I vår roll är det oavsett ärende alltid viktigt att hantera vårt åtagande professionellt. En välfungerande Eftermarknad ska generera möjligheter till nya affärer, bidra till ett högt NKI och aldrig påverka affären negativt.

Vi på Eftermarknad har ofta den längsta relationen med kunden, och även med slutkunden, som både kan vara en privatperson och ett företag. Det är viktigt att känslan om NCC som en seriös och professionell byggaktör kvarstår under hela projektet, från första till sista kontakt. De är tydligt att våra kunder de senaste åren börjat ställa allt hårdare krav på tiden efter produktion. Förväntan hos våra kunder är hög och vi måste arbeta proaktivt, redan i tidiga skeden, för att ligga i framkant. I grund tycker jag detta är bra då det ger NCC ytterligare en möjlighet att visa varför vi ska vara deras första val i nästa projekt.

Älskar problemlösning

Det roligaste med mitt jobb är att gå till botten med ett komplext problem, nästan som en detektiv, för att hitta bakomliggande orsak och lösa det.

Det tråkiga är arbetets karaktär, eftermarknad hanterar fel. Det är viktigt att kunna ta människor och skapa ett förtroende, förstå att det kan vara jobbigt för den drabbade, men samtidigt måste vi hålla oss till entreprenadjuridiken och avtalen. Kunden har i detta sammanhang inte alltid rätt. Vi ska vägleda kunden genom processen och tillsammans kan vi få samsyn, blicka framåt och hitta en bra lösning.

Eftermarknad arbetar med alla typer av projekt som NCC bygger, såväl bostäder, som skolor, kontor och kommersiella lokaler. Bilderna visar några exempel på projekt inom min avdelning. Foton: Studio-E

Erfarenhetsåterföring viktigt

Ser min grupp något som kan förbättras återför vi detta till avdelningens organisation så vi kan dra nytta av detta i kommande projekt. Inom NCC har vi dessutom ett nationellt eftermarknadsnätverk för erfarenhetsåterföring och problemlösning som är guld värt. Den kunskap och erfarenhet vi delar är enligt mig en viktig bidragande faktor till företagets utveckling.

Kopplar av hemma på gården

Min egen yrkesbana började med bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet och sen snickarjobb ett par år på två mindre byggfirmor, som bland annat renoverade 1800-talshus. Därefter läste jag till byggnadsingenjör på Linnéuniversitetet i Växjö. Efter att ha jobbat som arbetsledare och platschef i Småland några år gick flyttlasset hem till Osby där jag nu bor med min fru och våra barn.

Mina tidiga snickarkunskaper har jag haft mycket nytta av eftersom jag numera bor i en 1800-talsgård som jag renoverat tillsammans med min far. Att komma hem till gården och renovera, pyssla i trädgården eller vistas i naturen tillsammans med familjen är bästa avkopplingen!

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.