Jag heter Jonas Ekman och jobbar som projektchef Eftermarknad. Vad är det kanske du undrar – man kan säga att Eftermarknad tar vid när produktionsdelen i projektet är klart och entreprenaden är godkänd. Vi vårdar kunden och affären genom att både professionellt och proaktivt hantera NCC:s garantiåtagande i förhållande till våra avtal.
Eftermarknad sköter NCC:s åtaganden under garanti- och ansvarstid, medverkar vid 2- och 5-årsbesiktningar och tar emot felanmälningar och reklamationer.
Mitt ansvar är Eftermarknad inom avdelning NCC Building Sydväst, som omfattar husbyggnation i nordvästra och östra Skåne samt Halland. Mitt team består av tre platschefer och tre snickare samt en administratör. Mitt arbete innebär att jag leder eftermarknadsgruppen, sköter ekonomi, strategi och hanterar större reklamationer – ofta tillsammans med andra enheter inom NCC, som till exempel teknik och juridik.
Några av kollegorna i min Eftermarknadsgrupp.
Eftermarknad – en affärsmöjlighet
Jag arbetar mycket med grupputveckling och kundbemötande. I vår roll är det oavsett ärende alltid viktigt att hantera vårt åtagande professionellt. En välfungerande Eftermarknad ska generera möjligheter till nya affärer, bidra till ett högt NKI och aldrig påverka affären negativt.
Vi på Eftermarknad har ofta den längsta relationen med kunden, och även med slutkunden, som både kan vara en privatperson och ett företag. Det är viktigt att känslan om NCC som en seriös och professionell byggaktör kvarstår under hela projektet, från första till sista kontakt. De är tydligt att våra kunder de senaste åren börjat ställa allt hårdare krav på tiden efter produktion. Förväntan hos våra kunder är hög och vi måste arbeta proaktivt, redan i tidiga skeden, för att ligga i framkant. I grund tycker jag detta är bra då det ger NCC ytterligare en möjlighet att visa varför vi ska vara deras första val i nästa projekt.
Älskar problemlösning
Det roligaste med mitt jobb är att gå till botten med ett komplext problem, nästan som en detektiv, för att hitta bakomliggande orsak och lösa det.
Det tråkiga är arbetets karaktär, eftermarknad hanterar fel. Det är viktigt att kunna ta människor och skapa ett förtroende, förstå att det kan vara jobbigt för den drabbade, men samtidigt måste vi hålla oss till entreprenadjuridiken och avtalen. Kunden har i detta sammanhang inte alltid rätt. Vi ska vägleda kunden genom processen och tillsammans kan vi få samsyn, blicka framåt och hitta en bra lösning.
Eftermarknad arbetar med alla typer av projekt som NCC bygger, såväl bostäder, som skolor, kontor och kommersiella lokaler. Bilderna visar några exempel på projekt inom min avdelning. Foton: Studio-E
Erfarenhetsåterföring viktigt
Ser min grupp något som kan förbättras återför vi detta till avdelningens organisation så vi kan dra nytta av detta i kommande projekt. Inom NCC har vi dessutom ett nationellt eftermarknadsnätverk för erfarenhetsåterföring och problemlösning som är guld värt. Den kunskap och erfarenhet vi delar är enligt mig en viktig bidragande faktor till företagets utveckling.
Kopplar av hemma på gården
Min egen yrkesbana började med bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet och sen snickarjobb ett par år på två mindre byggfirmor, som bland annat renoverade 1800-talshus. Därefter läste jag till byggnadsingenjör på Linnéuniversitetet i Växjö. Efter att ha jobbat som arbetsledare och platschef i Småland några år gick flyttlasset hem till Osby där jag nu bor med min fru och våra barn.
Mina tidiga snickarkunskaper har jag haft mycket nytta av eftersom jag numera bor i en 1800-talsgård som jag renoverat tillsammans med min far. Att komma hem till gården och renovera, pyssla i trädgården eller vistas i naturen tillsammans med familjen är bästa avkopplingen!