Jour i väntan på noll sekundmeter på barnsjukhuset

Vi bygger en ny del av barnsjukhuset på Östra sjukhuset i Göteborg och för att kunna gå mellan nybygget och den gamla delen av sjukhuset har vi byggt och lyft en förbindelsegång på plats.

Förbindelsegången är en färgglad sak i tre våningar som binder ihop våning 4, 5 och 6 i de två byggnaderna. Den är 12 meter hög, 25 meter lång, 4 meter bred och väger ungefär 115 ton.

Verksamheten på den gamla delen av barnsjukhuset har varit i full gång under hela byggtiden och för att minimera störningarna byggde vi förbindelsegången helt klar på marken. För att väderskydda förbindelsegången under byggtiden så utfördes alla arbetena inne i ett stort tält. Utöver svetsarbeten, arbete med golv och tak och installationer (ljus, el, värme och ventilation) så har 550 kvadratmeter glas i olika färger satts på plats.

Tunga lyft är ett högriskområde inom bygg och det här var sannerligen ett tungt lyft, så det hanterades därefter. Vi har haft flera planeringsmöten med alla UE och fått input från vår arbetsmiljöingenjör, svetsare, kranoperatörer m.fl., och arbetat fram en detaljplan för hur lyftet skulle utföras.

I slutet av juli lyfte vi förbindelsegången på plats med en av nordeuropas största mobilkranar, bara att montera kranen tog lite mer än tre dagar. Men det behövde vara vindstilla också, annars skulle gången kunna gunga i sidled och eftersom vi hade tre centimeter till godo på varje sida var vindstilla en förutsättning för att kunna göra lyftet alls.

Vår plan gick ut på att hela lyftgänget skulle vara beredda på att bli inkallade närsomhelst efter att monsterkranen var färdigmonterad. En slags jour i väntan på noll sekundmeter. Vi hade pratat om att det antagligen skulle utföras bäst nattetid eftersom det vanligtvis blåser mindre då. Vi hade kontaktlistor för att snabbt få tag i alla, vi hade checklistan över arbetsmoment klar, och hela laget som skulle jobba med detta var redo.

Den 27 juli beslutade vi att gå igång och vi kallade in gänget. Alla var på plats inom 30 minuter och vi hade en sista genomgång av planen, sen körde vi. Lyftet gick bra! Vi passade in gången i rätt läge och smederna kunde skrida till verket och svetsa fast förbindelsegången innan kranen kunde koppla loss.

Det här var en viktig milstolpe i projektet och jag är glad och stolt över att det gick bra. Nu fortsätter arbetena med installation och slutfix. I december är det dags för slutbesiktning.

Men först semester! Ta vara på er, tvätta händerna och håll avstånd.

/Lars Holmström, platschef Tillbyggnad Drottning Silvias barn- och Ungdomssjukhus

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Johnny

    21 augusti, 2020 10:51

    ”Sekundmeter”? Av ett professionell företag som Ncc förväntar i alla fall jag mig korrekta termer…

  • Johnny

    21 augusti, 2020 10:52

    Test

  • Johnny

    21 augusti, 2020 10:54

    Intressant artikel, men ”sekundmeter”? Av ett professionell företag som Ncc förväntar i alla fall jag mig korrekta termer…