I mitten av december uppnådde projekt Centralen en milstolpe, då installerade vi de allra första rulltrapporna. Inte bara för vårt projekt, utan de första i hela Västlänken.
Vi installerade sex rulltrappor i det som ska bli den östra uppgången i den nya pendeltågsstationen strax norr om Centralstationen i Göteborg. Rulltrapporna leder upp i Park Central som är den stationsbyggnad som NCC tillsammans med Jernhusen ska utveckla och bygga. För att installera rulltrapporna rulltrapporna användes ingjutna lyftöglor att lyfta med och en speciell lyftanordning, en så kallad A-frame.
Varför tre år i förväg?
Centralen ska öppna för trafik i slutet av 2026. Varför monterar man då rulltrapporna redan tre år innan stationen öppnar? Det korta svaret på frågan lyder: logistik. Inom kort, i januari 2024, kommer E02 Centralen lämna ifrån sig stora arbetsområden ovan mark till Trafikverket, som sedan lämnar över till Park Central-projektet. När det är gjort kommer vi inte att komma åt ytan ovan jord längre.
Nu är alltså sex första rulltrapporna monterade. För att frakta in rulltrapporna krävdes 30 lastbilstransporter som fick köra ca 1 km i den färdiggjutna tågtunneln innan de kom fram till rätt destination. Vi har ytterligare 24 rulltrappor som ska monteras i station Centralen, hälften av dessa kommer innan sommaren 2024. Och logistiken blir bara mer komplicerad i takt med att tunneln blir mer färdig.
Vad händer nu?
Direkt när trapporna var färdiginstallerade klädde vi in dem med skyddande trä så att de ska hålla sig hela och rena. Under kommande månader kommer vi att göra finmonteringar och provköra rulltrapporna. Framöver kommer också hissar, glasväggar, glasdörrar, golvbeläggning och annan interiör att installeras.
Detta kommer att bli en fantastiskt fin port in till Göteborg för tågresenärerna!
Peter Wictorin
3 januari, 2024 11:36Bra jobbat
Torben Stammarnäs
9 januari, 2024 14:11😊Tack! Hoppas allt bra med dig Peter?