Årskrönika E02 Centralen 2023 

År 2023 på Centralen var inte bara ett år – det var en snabbt snurrande byggkarusell utan dess like. Vi forslade bort enorma mängder schaktmassor, vi installerade rulltrappor, vi byggde en bro, vi lämnade över ett stort markområde. Och så vann vi två priser. En liten del av allt som hände under 2023 på ett av Sveriges största byggprojekt genom tiderna.  

År 2023 på Centralen var inte bara ett år – det var en snabbt snurrande byggkarusell utan dess like. Vi forslade bort enorma mängder schaktmassor, vi installerade rulltrappor, vi byggde en bro, vi lämnade över ett stort markområde. Och så vann vi två priser. En liten del av allt som hände under 2023 på ett av Sveriges största byggprojekt genom tiderna.  

År 2023, det femte året av byggfasen för projektet, kännetecknades av ett högt produktionstempo och av skiftarbete där cirka 600 personer dagligen checkade in med sina ID06. En tydlig förändring är att vi nu övergår till nästa fas när schaktningsarbetena närmar sig sitt avslut, och betongproduktionen snart likaså. Det har märkts i form av att leverantörer som arbetat hos oss i flera år nu är klara med sina arbeten och packat ihop (slitsmurar, KC-pelare m.m.). Samtidigt har nya element tillkommit såsom besiktningar av färdigproducerade delar och nya arbetsområden med många nya medarbetare och leverantörer inom områden som installationer och stomkomplettering. 

1,3 km sammanhängande tunnel

Totalt två miljoner ton schaktmassor, mestadels lera, är nu bortforslat från Centralen. Under 2023 gick 16 102 optimerade transporter iväg från vårt område, lastade till 97% med hjälp av Efficient Load Out-systemet. Genom att använda oss av Efficient Load Out har vi besparat Göteborgarna över 8 000 transporter. Läs gärna det fina caset från Load Out Solutions här

Vi har också kämpat på bra med betongen. Bara under 2023 har vi gjutit 83 000 m3 vilket motsvarar ungefär 1 600 kubikmeter i veckan, eller ca 1 100 standardbadkar per dag. Nu har vi gjutit så mycket så att vi totalt har 1,3 km sammanhängande tunnel. Betongen vi använder oss av är klimatoptimerad där vi har dragit ner mängden cement och ersatt med stålslagg. Det ger en minskning av CO2-utsläppen med 45-50%.  

Årets häftigaste milstolpar

  • Vi klarade vår hittills tuffaste deadline. Innan nyår skulle vi lämna över 5,5 hektar markyta som varit vårt arbetsområde i fem år. Bland annat områden intill Nils Ericson Terminalen där ett annat gäng från NCC tar vid för att bygga stationshuset Park Central. Vi hade ett betydande vite hängande över oss om vi inte skulle hinna klart. Därför har vi under 2023 utfört välgenomtänkt planering, workshops, riskträd (visuella to-do-listor) och säkerställt att alla har samma bild av vad som menas med ”klart”. Det känns otroligt härligt att vi fixade detta, vilket möjliggör att “vår” station kan bli klar i tid. 
  • Bron över E6 blev färdiggjuten. I förra årskrönikan så berättade jag om vår bro över E6 som vi skulle börja bygga. Denna är nu i princip helt färdig. Här kan du läsa mer om den spännande gjutningen, då vi fick stänga av E6:an under en helg – och det får man inte göra hur som helst. Mycket planering krävdes, men bra blev det: Järnvägsbro över E6 gjöts på rekordtid | NCC. 
  • De första rulltrapporna och hissarna installerades. Alldeles nyligen installerade vi Västlänkens allra första rulltrappor, samt våra första hissar. Under våren kommer ännu fler rulltrappor att installeras. Här kan man läsa Torbens Stammarnäs blogginlägg om detta.   
  • Vi schaktade oss under Hisingsbron. En väldigt spännande och utmanande byggprocess är att vi ska bygga vår Västlänksstation under Hisingsbron. Under 2024 kommer vi att växla av så att brons tyngd vilar ovanpå vårt tunneltak. En liten detalj i sammanhanget är att bron inte får röra sig mer än ett visst antal millimeter. Mer om det längre fram i år.  
  • Installationsstålet i stationsdelen började monteras – ett arbete som kommer att pågå i ett år. 

Årets skryt

  • I Sweden Green Building Awards vann Centralen ”Årets hållbara infrastruktur”. Att vi genom våra insatser lyckats minska projektets klimatpåverkan med 30% känns helt otroligt bra. I vår ansökningsfilm beskriver vi mer hur vi tillsammans med Trafikverket jobbar med olika insatser runt hållbarhet. 
  • I våras blev vi belönade med Trafikverkets arbetsmiljöpris för Västlänken. Arbetsmiljö är alltid prio ett för oss, och extra viktigt blir det när man har ett projekt med medarbetare och underentreprenörer från jordens alla hörn. Därför är jag så tacksam att vi återigen haft ett år utan allvarliga olyckor på projektet. 
  • Vi klarade vårt mål med 90% rätt sortering av vårt byggavfall. Bra gjort av alla engagerade medarbetare! 

Årets viktigaste lärdomar

  • Ställ många frågor och ha örat mot väggen (eller leran). Även projektdirektörer behöver vara ute i produktionen mycket – uppskattat och lärorikt. 
  • Hitta ett sätt att boosta dig själv när dagarna är gråa och samtalen svåra. Själv får jag energi av att ta emot besökare som ser projektet med helt nya ögon (man blir ju lätt hemmablind). I somras hade vi vårt allra största sådana, då vi ihop med Trafikverket arrangerade ett väldigt lyckat öppet hus för 700 nyfikna personer ur allmänheten.  
  • Problem blir bara riktiga problem om de aldrig lyfts upp till ytan. Prata om det – så finner man alltid en lösning. 

Som jag skrev innan så har det varit ungefär 600 personer på plats varje dag och bidragit till framdriften av detta projekt. Jag vill avsluta med att rikta tusen tack för alla fina insatser under året. Det är ni alla som gör att jag får sitta här och skryta över våra fantastiska leveranser under året. Och allra mest stolt är jag att vi återigen haft ett år utan allvarliga olyckor på projektet. 

På återseende! 

PS: Och stort tack till Daniel Zorman och Malin Odepark Larsson mfl för alla fina bilder!

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • A-S Kempe

    8 februari, 2024 17:11

    Kan man klona honom o hans gäng?🥰

  • HENRIK

    9 februari, 2024 15:12

    Bra jobbat!

  • Per Sohlberg

    9 februari, 2024 15:32

    Fantastisk resa med Efficient Load Out som vi från Volvo fått lov att göra med er på NCC. Lift my hat off.

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.