I tuffa tider visar byggindustrin sig öppen för digitalisering

Traditionellt har teknikmognaden och öppenheten för digitalisering ansetts låg inom bygg- och anläggningsbranschen. Från mitt perspektiv, som CIO i ett ledande nordiskt byggföretag, tycker jag inte att den bilden stämmer. Tvärtom har den rådande extrema situationen kring Corona visat att branschen tar till sig digitaliseringen med öppna armar!

Under de senaste månaderna har vi sett en extrem ökning i användningen av digitala verktyg inom NCC. Som de flesta företag och organisationer omkring oss har vi tvingats ompröva hur vi arbetar och testa nya arbetssätt. Ett av de tydligaste exemplen är hur vi omfamnar verktyg för digital samverkan. Sedan mitten av mars ser vi följande ökning i NCC.

  • Antalet samtal i Microsoft Teams har åttafaldigats – x8
  • Antalet möten i Teams meetings har sjudubblats – x7
  • Både privata chattmeddelanden och gruppchattar i Teams har mer än fördubblats
  • I Skype for Business har deltagarna i samtal, chattar och möten ökat 1,5 gånger

Pragmatisk inställning

Denna öppenhet för ny teknik bekräftar min upplevelse efter nästan ett decennium i NCC. Mina branschkollegor är väldigt pragmatiska och redo att ta till sig nya arbetssätt när det ger praktiskt nytta här och nu. Men de ser ingen poäng i teoretiska förbättringar för teknikens egen skull. Med all rätt.

Teknik ska ge konkret nytta

Här på NCC har vi försökt att gå varsamt fram och inte driva innovations- och utvecklingsinitiativ bara för att öka digitaliseringen. Istället uppmuntrar vi ny teknik när den löser verkliga utmaningar i våra projekt och när den ger konkret värde – oavsett om det handlar om effektivitet, säkerhet eller hållbarhet.

Användningen av samverkansverktyg som Teams för tjänstemän kan tyckas vara ett basalt exempel, men vi strävar också efter att vara bäst i branschen när det handlar om att optimera verksamheten i stort genom digitalisering och att främja digitala initiativ i våra projekt. Några exempel på detta är våra drönartjänster med runt 80 utbildade piloter, hur vi använder AI för säkrare kranlyft och No-dig, en metod för att lägga ledningar utan att behöva gräva.

Anpassar våra arbetssätt

I dessa Coronatider drar byggindustrin verkligen nytta av sin pragmatiska entreprenörsanda. Våra projekt rullar på. Vi har i stor utsträckning lyckats anpassa våra arbetssätt och jobba runt utmaningarna. Och – som en bonus – bevisar vi att vår bransch visst är öppen för digitalisering!

Stort steg på digitaliseringsresan

Trots dessa tuffa tider ser vi nu väldigt mycket fram emot att ta nästa steg i vår digitaliseringsresa. Om vi kunde ta ett så stort mognadshopp i hur vi jobbar med digitala samarbetsverktyg på bara några få veckor, vad kan vi då inte åstadkomma tillsammans under de kommande åren?

Kari Kulotie
CIO, NCC

PS. Vi letar efter personer inom IT som vill vara med oss på nästa steg i vår resa. Besök vår rekryteringssida för mer information om du är intresserad.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.