Tjena, bloggen! Vet ni vad tidplan, kostnadsstyrning, ÄTA-dokumentation, dagboksskrivande, slut på handtvål och felaktiga koder i mängdförteckningen har gemensamt? De är alla exempel på saker som en platschef hanterar på daglig basis. Jonglörer kan slänga sig i väggen för dessa individer har fler bollar i luften än vad som går att räkna.
Översiktsbild på projekt Cirkulationsplats Scheelevägen
Den administrativa sidan av byggproduktionen
Morgonen börjar med daglig säkerhetsgenomgång och diskussion kring vilka arbetsmoment som ska utföras under dagen. När arbetena drar igång inleds förberedelserna inför dagens byggmöte med avstämning av tidplan och skrivandet av lägesrapport. Mitt i förberedelserna kommer en yrkesmedarbetare och berättar att det fattas delar till dagens VA-arbete. Så det blir en tripp ner till AO för att handla hem dem. Väl tillbaka har det grävts fram kablar i marken som inte ska ligga där. Det blir samtal till den troliga ledningsägaren men de har ingen aning vilka kablar det är. Alternativa arbetsuppgifter får ersätta så länge medan detta utreds. Okända kablar innebär ÄTA-arbete så nästa halvtimme går åt till att skriva underrättelse och försöka få svar på frågan vems kablar det är. Äntligen dags för frukost! Då upptäcks det att handtvålen är slut. Så det blir nästa puck att ta efter frukosten – beställa mer handtvål. När förberedelserna till byggmötet precis kommit igång igen så ringer masstransportören och berättar att en av deras lastbilar gått sönder.
Återigen behövs produktionen anpassas och styras om då det nu bara finns en tillgänglig lastbil som kan köra material. När förberedelserna till byggmötet till slut är färdiga är det dags att påbörja arbetet inför prognosen som ligger runt hörnet. Sen är det helt plötsligt dags för lunch. Därefter byggmöte som drar ut på tiden och som avslutas med en lång diskussion om felaktiga koder i mängdförteckningen och hur ersättningen för dessa arbeten ska regleras. Dagen avslutas med ett Teams-möte om ett annat projekt som ska dra igång inom snar framtid innan det är dags att skriva dagbok och summera dagen.
Platschef Jonas är ute och markerar ut schaktslänterna för att planera tillfartsvägar
Ungefär så kan en dag i en platschefs liv se ut. Som sagt kan jonglörer slänga sig i väggen för de hade aldrig klarat av att ha så många bollar i luften samtidigt. I detta projekt har jag lyxen att arbeta med två väldigt duktiga platschefer – Nicklas och Jonas – och det är tack vare dem jag nu kan det jag kan om byggproduktionens administrativa sida, även om det kanske inte är så mycket för världen. Under denna 12-veckors-period har jag bland annat fått en inblick i kostnadsstyrningen av projekt och jag fick assistera med arbetet inför första prognosen. Då mängdade jag upp delar av det arbetet vi hade utfört hittills för att vi skulle kunna jämföra våra nerlagda kostnader med hur mycket vi faktiskt fått gjort. Jag tyckte det var väldigt intressant att jämföra olika delmoments faktiska kostnad med den kalkylerade kostnaden eftersom jag själv var med och tog fram kalkylen. Så det kändes lite extra skönt för min egna del när vi såg att kalkylen verkar stämma hyfsat.
Vidare har jag lärt mig en hel del om hur man planerar och lägger upp VA-arbeten – vilka delar och moment behövs i olika skeden och vilken logik som ligger bakom ett VA-nät. Jag har även varit medverkat i tidplaneringen, skyddsronder, miljöronder, ekonomimöten och många andra återkommande, klassiska delar av den administrativa delen av byggproduktionen. Slutligen har jag ensam fått ansvara för projektets dagbok samt uppföljningen av projektets alla miljömål vilket varit riktigt roligt! För er med lång erfarenhet i branschen kanske det låter konstigt att jag tyckt det varit så kul att få ta i vad många (kanske lite ogenomtänkt) brukar anse vara byggproduktionens mindre populära uppgifter. Men för mig som är helt ny är det otroligt givande att få känna att jag tillför något genom att ansvara för ett moment och därigenom avlasta någon annan.
Parallellt med de administrativa arbetsuppgifterna har jag fortsatt försökt delta så mycket som möjligt ute i den faktiska produktionen för att fortsätta öka min förståelse för hur man får streck på en ritning att bli till verklighet. Och om ni oroar er över hur min sköra studentkropp mår så kan jag glädja er med att den mår bra och fortfarande är hel och fin.
Avslutningsvis har jag även varit iväg i Trondheim med trainee-gänget. Fun fact – jag hade aldrig varit så långt norrut på jordklotet innan vilket fick mig att känna mig extra sydsvensk (läs skånsk) under träffen. Vill man läsa mer om det så tipsar jag om Julias inlägg där hon beskriver vår träff väldigt bra och har med många fina bilder.
Värdefulla erfarenheter
Förutom alla de nya konkreta lärdomarna jag tar med mig från denna period, som exempelvis hur man gör en kostnadsprognos, hur man skriver dagbok, hur man utformar en ÄTA, osv, så tar jag även med mig några mer övergripande insikter. Bland annat hur viktigt det är med att ha rätt individ på rätt plats. Våra yrkesmedarbetare är duktiga på olika saker och det är viktigt att se till att deras kompetens nyttjas på rätt ställe. Men även våra tjänstemän är duktiga på olika saker och det är lika viktigt att se till att deras kompetens nyttjas på rätt ställe.
Jag tar även med mig hur viktigt det är att vi tar hjälp av varandra. Det är väldigt lätt att arbeta ihjäl sig annars. Detta gäller både praktiskt och administrativt. Om något tungt ska flyttas – ta hjälp av en maskin istället för att slita sönder kroppen. Och om det blir för mycket att exempelvis hålla koll på tidplanen, sammanställa alla ÄTOR, ha kontakt med alla ledningsägare, osv – ta hjälp och fördela ansvaret. I mitt tycke har ansvarsfördelningen fungerat väldigt bra på detta projekt och vi har gjort det så enkelt som möjligt för oss själva genom att hjälpa varandra och se till att uppgifterna till största del utförs av den som är bäst lämpad.
Slutligen tar jag med mig vikten av samstämmighet i planeringen. Arbetet här har fungerat som bäst de dagar och veckor då alla tagit del i planeringsarbetet. De tillfällen då det blivit lite stressigt och körigt kan till stor del härledas till att alla vi på arbetsplatsen inte varit helt synkade.
Periodens spaningar
Jag vet inte om ni gör som jag och ibland funderar på varför vissa produkter fortfarande tillverkas eftersom det knappt kan vara någon som använder dem. Jag har tänkt att mycket som relaterar till papper och penna borde vara på väg att fasas ut med tanke på den kraftiga digitalisering som äger rum. Nu är jag dock övertygad om att post-it-lappar kommer fortsätta sälja ett bra tag till med tanke på hur många sådana som både Nicklas och Jonas har uppsatta på sina datorskärmar emellanåt. När telefonen ringer lika ofta som i en gammal växel hinner de precis med att skriva ned vad som bestämdes i det ena samtalet innan de svarar i nästa. Så post-it-tillverkarna kanna känna sig trygga ett tag till framöver.
Platschef Nicklas med ovanligt få post-it-lappar på datorskärmen.
Ni får nöja er med en spaning denna gång för annars blir inlägget alldeles för långt. Jag hoppas att jag kunde bjuda på trevlig läsning! Vi hörs nästa gång!
/Anton

