Ordet ”Schwai” betyder typ attraktiv. Hade ett kortare samtal med en amerikan jag sprang på. Han hävdade att han flera gånger dagligen hörde ordet Schwai viskas av flickorna när han gick förbi. Jag vill hävda att amerikanen inte var särskilt Schwai och tänkte därför att nu jäklar ska jag lyssna riktigt noga så fort jag passerar några flickor för om han får höra det så borde jag få höra det, tyckte jag. Det har nu gått ungefär en månad och resultatet är ingen boost för självförtroendet direkt. Men resultatet är faktiskt inte noll! Nejdå, i söndags satt jag mittemot en dam i 90-årsåldern på ett litet ”gatukök” som serverade kycklinglår och nudelsoppa. Hon kunde ingen engelska och jag kan ingen mandarin, men ordet Schwai det förstod jag! Det går bra nu.
Kontrasterna är påtagliga och allestädes närvarande. Lyxbilar räknar du inte styckvis utan i tiotal. Inte färre än 11 klockbutiker varav tre med namnet Rolex passeras på en gata. Förvisso är det en cykelrutt förlagd till Shanghais centrala delar, men centrum är inte litet, och detta är en gata! Utbudet av lyxprodukter är enormt och antalet människor med köpkraft nog att konsumera dessa produkter är inte färre. Alla har dock inte råd… Passerar varje morgon en söt flicka som alltid sitter på samma plats. Hennes uppgift är att ständigt rengöra och hålla i ordning två stycken offentliga toalettbås längs med trottoaren. Efter varje gäst går hon in och rengör. Hon arbetar längs med Nanjing Road, en av Shanghais huvudgator. På ena sidan toalettbåset passerar den ena Bentley ´n efter den andra, på den andra passerar advokater, affärsmän och lyxfruar i tusental. Under en motorväg längre fram sover alltid samma man på ett stycke wellpapp, han brukar spela på ett mycket speciellt blåsinstrument på kvällarna för att få ihop en slant. Han är alltid glad och uppåt men står som så många andra utanför systemet. Välkommen till kontrasternas Shanghai där det är en meter mellan total rikedom och absolut fattigdom.
Sedan Shanghai började bygga sitt tunnelbanesystem för 22 år sedan har de färdigställt i genomsnitt 2,5 mil tunnelbana med 15 stationer om året. En av de största stationerna har inte färre än 20 uppgångar. Som jämförelse hade de byggt hela Stockholms tunnelbanenät på 4 år. Fram tills 2020 öppnar Shanghai en ny tunnelbanelinje om året. 2008-04-18 påbörjades byggandet av 132 mil dubbelspårig snabbtågsräls från Shanghai till Beijing. 2010-11-15 är spåren färdiglagda. 2011-06-30 öppnas linjen. De färdigställde över en mil dubbelspårig snabbtågsräls i veckan (på bara det projektet). Den 10:e december 2014 inviger Kina 38 nya snabbtågslinjer på en och samma dag. Några dagar efter går Sverige ut och säger att man planerar sina första 2,5 mil snabbtågsräls, komiskt.
De har en enorm kapacitet och många duktiga yrkesmän. Följer ett skyskrapebygge i närheten av min bostad, det är en fröjd att se hur de driver upp stålstommen. Det går i rasande fart. På sena kvällar och nätter lossas stålet och valven gjuts. På dagarna är det stommontage och armering som gäller. Förutom lösformen till sargen använder de inte en enda temporär form för att gjuta valven, de lägger ut 12 meters kassetter direkt på bärande stålbjälkar. Kassetterna består i princip av en något korrugerad stålplåt med påsvetsade armeringsstegar. Kassetterna ”klickas” ihop i de längsgående skarvarna och vips har du en färdig form. Mycket smidigt och inga stämp behövs.
632 m högt med otroliga 38 hektar golvyta över markytan och inte mindre än 17 hektar under, öppnas världens näst högsta byggnad Shanghai Tower för offentlig visning nu i december 2015. Tornet är brutalt snyggt med en dubbel glasfasad som ger riktigt grymma effekter. Tycker det är mycket synd att vi i Sverige endast uppför platta byggnader. Turning Torsos tunna låga gestalt är inte mycket högre än ett hyreshus här. Sorgligt.
Ni ser att tornet är ”skivat” ungefär var hundrade meter. Där hänger fönsterputsarna ut sina linor och klättrar in och ut. De sitter på varsin plankbit, som på en gunga, med en gemensam livlina emellan sig. De arbetar alltid parvis. För att förflytta sig i sidled och hålla sig fast har de varsin sugpropp. De är riktigt flinka!
Apropå våld…
Normalt är jag inte särskilt våldsbenägen men det finns två saker som retar gallfeber på mig. Tyvärr är kineserna mästare på båda.
- De är det i särklass bästa folket på att tränga sig, ALL TIMES! Du kan stå i en biljettkö i 20 min och när du STÅR I LUCKAN kommer någon rakt från sidan och sticker in axeln framför dig. Har haft mycket god lust att klippa till flera stycken. Nu har jag börjat vidta åtgärder. Jag daskar till dem lite lätt med handen på sidfläsket, detta är de inte vana vid. De vänder sig om, jag tittar dem djupt i ögonen och pekar med hela handen och säger någon lämplig fras på engelska, och du det funkar! En del blir ganska arga, men resten av kön är desto mer road.
- Finns det inte en soptunna inom en radie på 0,2 m släpps skräpet rakt ned. Fruktansvärt respektlöst mot den flitiga skara som ständigt bambukvastborstar och spolar trottoarer och gångstråk för att hålla ordning. Funderar på en åtgärdsplan…
NCC är på plats
NPG-NCC Purchasing Group har sex ordinarie medarbetare på plats mitt i centrala Shanghai. De lokaliserar leverantörer av allt från sten till fasader och belysning. De ser också till att både produkter och leverantörer möter kraven från EU, från det tänkta importlandet och inte minst NCC:s egna krav. Det måste också säkerställas att mänskliga rättigheter åtföljs på produktionsanläggningarna. Fabriksbesök, Loading Inspection och löpande kontakt med leverantörer och projekten i Norden är en del av vardagen här i Shanghai.
I Norden är NCC en bjässe och vi är vana vid att ”alla” vill leverera produkter och tjänster till NCC. I Kina är NCC ett helt okänt företag med högst medioker omsättning från ett land mycket långt borta. Många leverantörer i Kina drar på smilbanden när vi talar om för dem vilka volymer det handlar om, NCC är helt enkelt en pytteliten aktör med kinesiska mått mätt. Detta är viktigt att känna till och förstå innebörden av. Här kommer stora starka NCC från Norden och ska ställa krav på sina leverantörer. En kravlista på en kilometer och en potentiell köpvolym som motsvarar en minuts produktion i fabriken. Från att vara leverantörernas viktigaste kund på hemmaplan är vi i Kina en väldigt liten kund som dessutom har den längsta kravlistan. Det är en svår kombination. Detta innebär att de största och mest välkända kinesiska leverantörerna inte alltid vill leverera till NCC. Vi måste därför sikta in oss på mindre leverantörer.
Till alla er inom NCC som fortfarande går i tron att det Kina kan leverera är McDonald´s-förpackningar och leksaker är det dags att vakna upp ur koman. Här finns absolut allt att få tag i och till kanonkvalitet. Kom hit med rätt kunskap och rätt styrmedel så går du härifrån med en kanonprodukt, oavsett produktkategori. Det börjar klarna för mig hur frustrerande och otacksamt det kan kännas att vara internationell inköpare. Det är inte lätt att ta in pris på en tredimensionell struktur med endast en planritning som underlag. Eller vad svarar man på frågan ”Klarar kinesiska leverantörer verkligen av att leverera en fasad till det här parkeringshuset i Södertälje? ”. Företaget i fråga har 13 000 anställda och levererar 12 miljoner kvadratmeter fasad om året till hela världen, bland annat till nedanstående tre byggnader. Frågan är inte om de KAN leverera till NCC, frågan är om de VILL leverera till NCC!
Med detta vill jag ha sagt att det är dags att öppna upp sinnet och släppa alla fördomar om Kina. Det finns en stor besparingspotential för NCC att köpa produkter från Kina, en potential som idag inte utnyttjas i rätt skala. Det borde vara regel och inte undantag att platschefer och projektchefer tillsammans med IPS-International Project Support sätter sig ner efter tilldelning och tittar på vilka produkter vi kan köpa till en lägre totalkostnad internationellt till just det projektet.
En fråga till dig som fortfarande tvivlar. När du går in i Inköpsportalen och köper prylar från aktören som börjar på A längst upp i artikelkatalogen, du tror väl inte att det är svenska produkter du köper? Hur bra koll har NCC på arbetsförhållandena på de hundratals olika fabriker där A:s produkter produceras? Har de själva koll? NCC har dock koll på alla leverantörer som ligger under NPG, både vad gäller produktkrav, arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter o.s.v.
Börja se dig omkring, allt vi svenskar kallar lyxmärken och lyxprodukter, hur mycket av det produceras i Kina? Mycket mer än du tror.
Intressant…
- Förvänta dig inte att fastighetsägaren höjer effekten på värmesystemet i takt med att utetemperaturen sjunker för han (eller hon) är nämligen inte skyldig att sätta på värmen förrän dygnsmedeltemperaturen är under ett visst värde sju dygn i sträck.
- Har du funderat på att slå dig in i preventivmedelsbranschen i Kina råder jag dig att avvakta. Ettbarnsregeln försvann nu i oktober för alla samhällsklasser så jag gissar på nytt födelserekord i juli 2016.
- Bor på ett lägenhetshotell, en bit nedför gatan ligger ett kebabställe vars stora reklamskylt pryds av texten ”Our meat is 100 % imported”. Ett säljknep som inte hade slagit i Sverige.
- Den tystaste platsen i Shanghai är en hiss full med kineser. Du kan höra en myra slå en drill, tro mig.
- Inget ont om kinesiska män men det finns en STOR förbättringspotential när det gäller att pricka rätt. De kan helt enkelt inte, de står alldeles för långtifrån och strittar. Det är ett heltidsjobb att svabba golvet på en kinesisk pissoar. Jag skojar inte, ju längre sedan städning desto bredare isär med benen får man stå. Tråkigt när pissoarerna sitter tätt och pölarna rinner ihop så att säga. Inga små krav de ställer på landets män. De ska hålla i räckena, titta på reklam, slå en drill och dessutom steppa samtidigt. Inte konstigt det kommer utanför…
- I vissa tunnelbanetunnlar sitter LED-skärmar på tunnelväggen där reklamfilmen följer med i tågets hastighet, lite flimmer men fungerar förvånansvärt väl.
- Vill påstå att Shanghais bilpark är betydligt modernare än Sveriges. Undantaget skulle vara de tusentals Volkswagen Santana som utgör en förkrossande majoritet av stadens taxibilar.
- Konkurrensen på elmarknaden är stenhård, hela ett elbolag står för hela landets elbehov.
- Kina är ett riktigt Eldorado för dig som gillar passiv rökning. Det röks i tid och otid, överallt. Trapphus, korridorer, toaletter o.s.v. Här gäller det för NCC att se möjligheterna. Kanske starta en lungcancerklinik.
- Nötknäckarens tid är förbi. Fick en valnöt av en dam på en busshållplats. En annan dam ville hjälpa mig öppna den genom att slå på den med handen. Gick inte. En gammal man kommer fram med en vanlig husnyckel, trycker in den i nötens trubbiga ände och vrider runt, funkar perfekt!
- Runtom i Shanghai sitter föroreningsmätare eller smogmätare. I smog-appen kan du sedan välja vilka mätare du vill koppla upp dig mot och få momentana värden hur det ser ut där du bor, där du arbetar o.s.v. Utanför en del skolor kan du se antingen en grön, gul eller röd flagga. Är flaggan röd är partikelhalten över 200 ppm och barnen får inte vara ute och leka. Precis som i resten av världens länder är kinesiska kvinnor klokare än sina män. Jag ska inte säga att det är många som använder munskydd, men bland dem som gör det är 99 % kvinnor.
- Sängarna är stenhårda, med betoning på sten. Åkte därför till ett av de tre IKEA-varuhusen i Shanghai och fick se något roligt. Sovande kineser. En del passar på att vila upp sig lite medan andra familjer tar med sig lite picknick och låter barnen leka i alla rumsmiljöer som IKEA byggt upp. Annorlunda men kul, IKEA tycker nog inte det är lika kul.
- Åkte nattåg i helgen. Det fanns tre alternativ. 1. Hard bed 2. Hard chair 3. Soft chair. Med min vanliga tur fanns bara ”Hard chair” kvar för både tur- och returresa. Satt tre i bredd, endast den närmst fönstret kunde luta sig över bordet eller mot fönstret, där satt inte jag. Den som konstruerat de stolarna måste ha varit en tvättäkta sadist eller bara helt slut bakom pannbenet. Ryggstöden sluttade svagt framåt, vem fan vill sitta framåtlutad 12 h enkel resa på ett säte hårt som ett stenblock. Ovanpå detta släckte de inte ljuset på hela natten. Fler plågsamma sovställningar har jag aldrig tidigare beskådat hos människan. Hälften av resenärerna kunde knappt gå när det var dags att kliva av på morgonen. Det fanns dock en höjdpunkt, när konduktören klockan 23:00 med mikrofån försöker sälja leksakståg och tandborstar i mittgången. De få som lyckats somna under resans första tre timmar blev nu väckta av tutan på leksakståget som han körde i hela mittgången. Missnöjet var ett faktum.
Fantastisk mat
Kina har ett makalöst matutbud och de är mycket duktiga kockar. Varje morgon köper jag frukost för mellan 5 och 9 kr på en gata med en hel karavan små handdragna matvagnar där det tillreds wraps, soppor, grillspett och annat gott. Lunch kan du köpa för allt mellan 15 och 1 000 kr. För att nämna några för oss udda matvaror att finna på ICA har vi t.ex. levande sköldpaddor, levande jättepaddor, hel torkad and, torkad bläckfisk, friterade kycklingfötter och mycket mer. Längs med smågatorna på kvällarna kan du finna skalbaggar på pinne, andskalle, grillad miniduva på pinne, grisfötter och andra delikatesser. Duva är kanongott, smakar bättre än kyckling. Ett måste är gurkstavar i chilivinäger, en riktig delikatess
Jag hoppas givetvis att du har fått en positiv bild av Kina och NPG:s verksamhet här, men framförallt förväntar jag mig att förfrågningarna till NPG nu kommer att öka tack vare dig…..
Med uppmanande hälsningar från Shanghai,
Linus Nilsson