Klurig logistik

Erik

Erik

Jag glider vidare på Marias resonemang och instämmer i att ingen dag är den andra lik! Fast en del är densamma varje dag, och det är vägen till jobbet på morgonen. Dit åker jag 14 minuter tunnelbana och det är aningen speciellt – i veckan förstod jag att vi har bestämda platser i vagnen. Det är nästan alltid samma människor som åker och igår alternerade jag plats och insåg snabbt mitt misstag när en lite orolig blick dök upp och sa – men det där är ju min plats! Lite smygande har jag halkat in i en rutin på tunnelbanan då jag brukar gå igenom de anteckningar jag gjorde dagen innan och stolpar upp i vilken ordning jag ska jobba med dem under dagen. Bästa känslan är ju att sen på vägen tillbaka kunna stryka och kryssa bort saker på listan som gjorts under dagen!
Tidig morgon, 05.40

Senaste veckan har det varit full fart på projektet där mycket har klarats av med flera olika yrkesgrupper som jobbat parallellt med olika sina aktiviteter. Anledningen till den intensiva perioden var att innan bron kunde börja rivas var vi tvungna att bli skydda de betongjobb vi gjort under bron. Vi har också borrat 600mm stålpålar som är ovanligt i Sverige (men en vanlig teknik i Finland). Dessa utgör brolager och nyfikenheten för dessa är stort. Vi har haft många intresserade konstruktörer och konsulter på studiebesök.

Eftersom vi nu inte längre har den naturliga transportvägen över ån gällde det att få rätt saker på rätt sida. Det har ställt krav på samordning och planering, särskilt med logistik kring vart material och maskiner kan stå och var leveranser kan tas omhand. Just logistik är lite knivigt, att se hur olika moment kan hindra varandra i längre fram i tiden. Om det blir stillestånd och krockar mellan yrkesgrupper kostar det ju snabbt pengar i maskin- och personalresurser. Där har NCC utvecklat och arbetar med ett planeringsverktyg som heter NCC Projektplanering. Det går i korta drag ut på att alla inblandade i projektet oavsett roll ska känna engagemang och ansvar för sina aktiviteter, medverka i effektiva och informativa samordnings/planeringsmöten och att endast utföra s.k. ”sunda aktiviteter”. För att en aktivitet ska klassas som sund ska allt material och verktyg, personal och tillgång till plats och information finnas. Som resultat blir det mindre krockar och mer hållbar planering utan oförutsedda händelser.

Nästa vecka i Hemavan ska vi också presentera de andra traineerna lite närmare och ställa dem mot väggen med ”5 snabba frågor” tillsammans med lite uppdatering om vad som händer där uppe! Kul ska det bli!

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.