Från underjorden till solen

Ida

Ida

Hej!

De var ett tag sen jag skrev här så nu är det dags att berätta om min första riktiga rotation.

Kan börja med att berätta att jag för någon månad sen äntligen kunde lämna barack-livet. Men självklart hade jag så bråttom därifrån att jag glömde fota hur det ser ut för att visa er.

Det har hänt en del här på jobbet också. Som jag skrev sist så har jag sen efter nyår jobbat på betongblocket ute på projektet Norrströmstunneln, de kan ni läsa mer om här (http://www.ncc.se/sv/Infrastruktur/Broar-och-tunnlar/Pagaende-Citybanan-i-Stockholm/).

Till en början fick jag lägga in massor med dokumentation inför besiktningarna på trafikverkets dokumentserver IDA. Tyvärr har jag och IDA en komplicerad relation så vi går inte in nå djupare i ämnet förutom att de kan vara värt att säga att jag vann då jag fick in alla dokument till slut och att besiktningen av dokumentationen blev godkänd utan en enda anmärkning.

Förutom besiktningsarbetet har jag hjälpt entreprenadingenjören på betong med att göra justeringar i anbudskalkylen. Så jag har fått lära mig NCC kalkylprogram MAP, vilket har varit lärorik då jag nu, sen i tisdag, sitter inne på huvudkontoret och har börjat på kalkylavdelningen. Tiden bara flyger iväg för en när de händer så mycket.

Här nedan kommer lite bilder från min tid på Norrströmstunneln.

Arbete framför datorn med MAP.

För att få ett avbrott från sittandet vid datorn har jag plockat fram alla ritningar som gubbarna behöver för en byggdel, NMPL. För att kort förklara vad NMPL är så jag kan säga att det är förbindelsen med rulltrappor mellan Station citys perronger och tunnelbanans blåa linje.

Ritningsrummet. Det finns galet mycket ritningar för ett så här stort jobb kan jag säga.
 

Det är inte bara Trafikverkets IDA jag har en komplicerad relation med utan även lamineringsmaskinen som finns här. Alla på kontoret undviker den där lamineringsmaskinen vilket jag börjar få stor förståelse för. Sammanlagt har jag använt den 3 ggr för att platsa in ca 50 ritningar vid varje tillfälle. TRE gånger har jag behövt ring hit support-snubben.

Här nedan kommer ett gäng bilder från tunneln också.

 Hisschakt som är vajersågat.

 

Hisschakt, med ursågat berg nedanför.
Här ska de byggas ett mellanplan så man kan ta sig från tunnelbanans blåa linje ner till perrongerna.
Här byggs det en tillfällig vägg för att hålla kylan under vintern ute.

Öppen schakt upp till Vasagaten (i bakgrunden är det hotellet Best Western vid Vasagatan som syns).

Betongkonstruktioner under tunnelbanans blåa linje.
Servicetunnel med servicehus av prefab.

Här på kalkyl blev jag direkt inkastad i ett anbudsprojekt, tyvärr missade jag kalkylstartmötet, men förhoppningsvis får jag vara med resten av vägen då anbudet ska lämnas i efter midsommar.

Men nu ska jag ta helg och på måndag åker jag till Egypten en vecka. Som jag längtat efter lite värme. Får hoppas att våren kommit på riktigt hit till Stockholm när jag kommer hem igen.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.