Famla i blindo!

Maria

Maria

Att rätt ofta famla i blindo som Erik avslutade sitt senaste blogginlägg(genom att jag var så seg att lägga ut inlägget blev det näst senaste), är något jag börjar vänja mig med. Händer nästan varje dag att jag ska ta tag i en uppgift som jag inte har en aning om hur jag ska lösa. Det ända sättet är att ta det lugnt och klura lite, kolla hur det har gjorts på tidigare projekt eller gå och fråga någon som har kunnig inom området.

En uppgift jag fick att lösa efter förra projekteringsmötet vi hade på lågenergiprojektet Nya Lyckostigen, som de så fint heter, var att ta fram hur granskningsförfarandet skulle gå till i projektet. Jag log glatt på mötet och sa att de ordnar jag, ingen visste att jag egentligen inte hade koll på vad som skulle granskas eller vilka som skulle utföra granskningen. Men ett granskningsförfarande skulle jag redovisa och lägga upp på dokumentpoolen till nästa möte i alla fall, så mycket visste jag. Väl tillbaka på kontoret var det bara att sätta igång, hur brukar de andra projekteringsledarna på kontoret granska? Vilka mallar fanns det att tillgå i NCC:s verksamhetssystem? Hur skulle granskningen gå till för att passa detta projekt? Nu några dagar senare har jag lite bättre koll på hur ett granskningsförfarande kan gå till. Jag tillsammans med projekteringsledaren har gemensamt kommit överens hur förfarandet skall gå till, det är viktigt att få alla projektörer att göra på samma sått för att få ordning och reda.

Annars har det varit full fart sedan senaste inlägget, förra veckan innehöll en hel del. I måndags var jag på hälsoundersökning, en förmån som alla NCC-anställda har. De kollade bland annat blodvärden, hörsel och konditionen. Tisdag och onsdag var det dags för kurs igen, denna gång Budget och avstämningsteknik, två mycket intressanta och givande dagar. Torsdagen gick åt att jobba igen de som missats under kursen. På fredagen var jag återigen på huvudkontoret i Solna, denna gång stod det Nätverksträff för Virtuellt Byggande på schemat. Den handlade bland annat om plattformar, våtrumsregler och om hur och varför NCC satsar stort virtuellt byggande. Dagens nätverksträff avslutades med presentationer av projekt som används sig av BIM(byggnads informations modell). Ett av dessa var Clarion Hotell på Arlanda, där har projektörernas sammansatta modell bland annat används till att ta fram illustrationer, mängder, typrumsbeskrivningar och att göra kollisionskontroller.

Patric Berg, Installationsledare på Clarion Hotel, visar hur BIM-modellen kan användas.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.