Tips för upphandling av klimatförbättrad asfalt

Vad är det som håller kommuner tillbaka från att ställa skarpare krav på CO2-utsläppen i asfalt? Jag deltog på Klimatarena Sthlm i veckan för att dela med mig av tips för vad som behöver finnas på plats gällande upphandling av klimatförbättrad asfalt. 

Vad är det som håller kommuner tillbaka från att ställa skarpare krav på CO2-utsläppen i asfalt? Jag deltog på Klimatarena Sthlm i veckan för att dela med mig av tips för vad som behöver finnas på plats gällande upphandling av klimatförbättrad asfalt. 

Kraven på lägre klimatpåverkan från asfaltproduktionen är över lag för låga, de behöver skärpas. Ofta ställs det inte krav alls – det är synd för där går vi miste om viktiga steg på väg mot våra miljömål.

Skarpare krav på rätt sätt

Vi kan mer! Beställare måste våga utmana oss – men det måste göras på rätt sätt så att vi inte blir inmålade i ett hörn och går miste om lösningar som bättre hade svarat upp på de behov beställarna har. För att lyckas med detta måste det till en förflyttning i på några punkter:

Ställ funktionskrav i stället för tekniska särkrav. Det finns ett oerhört brett spann i HUR man kommer fram till önskad kvalitet i en viss sorts asfalt. Ställer beställare tekniska särkrav minskar de mängden alternativ vi kan jobba med för att nå fram till målet.

Se till att få leverantörerna att leda sina påståenden i bevis på sätt som går att jämföra och är transparent. Det görs allra bäst med miljövarudeklarationer.

Ta in rätt kompetens i tidigt skede. De beslut man tar tidigt i projektet har störst inverkan på resten av projektet – och det är i tidiga skeden man kan göra ändringar, undersöka, göra omtag osv utan att det kostar så förtvivlat mycket.

Lägsta pris är inte lägsta kostnad

En förutsättning för att en förflyttning ska kunna göras är att beställare måste släppa det ensidiga fokuset på lägsta pris och handla upp på andra parametrar. Lägsta pris är INTE samma sak som lägsta totalkostnad. Och det går jättebra att göra upphandlingar med skarpare miljökrav inom ramen för LOU.

Offentliga beställare har ett stort ansvar att driva samhället till att nå klimatmålen. Ska vi komma till rätta med Sveriges underhållsskuld och samtidigt nå våra klimatmål måste vi producera mer asfalt och då är det viktigt att det görs med så låga CO2-utsläpp som möjligt.

Vill du veta mer eller har du frågor? Kontakta mig eller mina kollegor så hjälper vi dig.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.