El är en väg framåt

Sammantaget står byggsektorn och transportsektorn i Sverige för mer än hälften av landets fossilbränsleutsläpp. Det är alltså två sektorer som står inför många utmaningar på vägen mot ett fossilfritt Sverige och som behöver samarbeta. Glädjande nog pågår en lång rad initiativ för att komma till rätta med problematiken. Ett sätt är att elektrifiera våra vägar.

Sammantaget står byggsektorn och transportsektorn i Sverige för mer än hälften av landets fossilbränsleutsläpp. Det är alltså två sektorer som står inför många utmaningar på vägen mot ett fossilfritt Sverige och som behöver samarbeta. Glädjande nog pågår en lång rad initiativ för att komma till rätta med problematiken. Ett sätt är att elektrifiera våra vägar.

Jag hade före semestern nöjet att få moderera vid den internationella konferensen Electric Road Systems Conference 2018, där forskare och praktiker från olika länder presenterade hur man utvecklar sin infrastruktur för att möta behovet av nya transportmodeller fria från fossila bränslen. Det stora antalet konferensdeltagare visar på hur stort intresset är för elvägar runt om i hela världen och parallellt pågår en massa olika testverksamheter i alla världens hörn.

Konferensen hölls ute vid Arlanda och anledningen till det är att där kör världens första från marken eldrivna lastbil – på allmän väg. På en helt vanlig väg har NCC installerat en två kilometer lång elskena i asfalten som driver en riktig lastbil. eRoadArlanda är namnet på projektet som fått stor uppmärksamhet världen över och genomförs av NCC i samverkan med Elways, KTH, Postnord, Vattenfall med flera. Vägen fungerar så att en så kallad avtagare undertill på fordonet har kontakt med skenan i marken och på så vis kan ström hela tiden tillföras och lastbilen klarar sig med ett litet batteri. Ett studiebesök på banan var en av konferensens höjdpunkter.

Parallellt med eRoadArlanda pågår ett annat projekt utanför Sandviken där bland andra Siemens, SSAB, Scania och Sandvik testat lastbilstrafik som drivs med el från ledningar i luften, liknande hur våra tåg drivs idag. Dessutom har regeringen och Trafikverket startat upphandling av ytterligare alternativa elvägsprojekt för att verkligen gå till botten med vilken lösning som är den bästa. såväl infrastrukturminister Tomas Eneroth som Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon menade, vid invigningen av eRoadArlanda, att elvägar kommer vara verklighet inom tio år.

NCC ser vi förstås affärsmöjligheter i det här på sikt. Men med mina hållbarhetsglasögon på vill jag ha en öppen hållning och välkomnar alla bra förslag på hur vi kan begränsa och i förlängningen drastiskt minska fossilberoendet inom transportsektorn. I Parisavtalet förbinder vi oss att skapa en framtid som är klimatneutral. Den spännande frågan är hur vi ska ta oss dit? Kanske är elskenor i marken en av vägarna vi ska ta?

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.