Redan som sexåring gjorde Johan Hake sina första affärer – ett tidigt tecken på den entreprenörsanda som senare skulle prägla hans karriär inom försäljning. Sedan 2017 jobbar Johan på NCC. Idag är han sälj- och marknadschef för asfaltverksamhet och drivande i övergången till upphandlingar av asfalt som främjar kvalitet, hållbarhet och innovation.
För att nå klimatmålen förordar jag hårdare miljökrav och avtalsformer där vi i samverkan med kunden kan se över behov och säkerställa rätt produkt på rätt plats, vilket leder till både en bättre investeringskalkyl och lägre koldioxidutsläpp. Det sporrar även oss i branschen till ständig utveckling.
- Kalmar: ”Test av asfalt med biobindemedel”
- Göteborg: ”Ny återvinningsteknik gör verket till vårt modernaste”
- Gävle: ”Pilotprojekt med biobaserat bindemedel”
- Umeå: ”Kommunen testar asfalt med bindemedel från skogen”
Det gör mig både stolt och hoppfull när jag ser dessa nyheter publiceras direkt efter varandra i NCC:s nyhetsflöde. Och det är enbart ett axplock. Hela branschen berättar hur man kan minska asfaltens klimatpåverkan.
Men för att vi ska nå Agenda 2030 och Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp till 2045 krävs mer än tekniska framsteg – det krävs förändring i offentlig upphandling. Vårt grannland Norge har inom offentliga upphandlingar av asfalt- och infrastrukturprojekt en utvärderingsmodell där miljö är en central faktor. Det tycker jag Sverige borde ta efter.
Upphandling som främjar Kvalitet – Hållbarhet – Innovation
Enligt LOU får upphandlingar formuleras så att de främjar kvalitet, hållbarhet och innovation. Anbud behöver inte bedömas enbart utifrån pris. Det finns utrymme att väga in miljöprestanda, särskilt när det gäller tillverkningsskedet – där de största CO₂-besparingarna kan göras. Flera kommuner i Sverige har valt att handla upp ramavtal för beläggningsarbeten i partnering, vilket lett till en mer effektiv asfaltshantering.
Vi ser ett stort intresse från både kunder och samhälle att hitta lösningar som minskar klimatpåverkan. Verktyg som EPD:er (Environmental Product Declarations) ger transparent information om en produkts miljöpåverkan under hela livscykeln. Det är dags att dessa används som standard i utvärderingsmodeller. Frågan är när kommer vi att se detta i upphandlingarna som berör underhållsbeläggningar? Tekniken finns sedan länge men nu behöver vi upphandlingskriterier som speglar framtidens krav.
Rätt asfalt ger både bättre ekonomi och lägre klimatpåverkan
Asfalt är mer komplext än man kan tro. Dålig eller felaktig asfalt innebär ineffektiv körning, fordonsslitage, trafikstockningar och i värsta fall rekonstruktion som gör att det blir dyrare att få vägen bra igen. Det finns många specialprodukter som både håller längre och ger lägre klimatavtryck.
På NCC arbetar vi målmedvetet med att minska både vår egen och våra kunders miljöpåverkan. Det gör vi bland annat genom att kontinuerligt utveckla, förbättra och optimera asfaltproduktionen.
Just nu testar vi exempelvis asfalt med en ny typ av biobindemedel från skogen. För att minska utsläppen av växthusgaser används talloljebeck, ett biobaserat bindemedel som gör att kolet binds i vägen i stället för att släppas ut i atmosfären. I vissa fall kan tillverkningen bli helt klimatneutral. Testet går ut på att ersätta fossilt bitumen med biobaserat bindemedel, utan att tumma på vägens hållbarhet. Och hittills ser testerna mycket bra ut!
Intresserad av att veta mer?
För mer information om asfalt och hur asfaltlösningar från NCC kan bidra till lägre klimatpåverkan, se ncc.se. Här hittar du också kontaktuppgifter till Johan Hake och hans kollegor.
