Nämen, är NCC ute och cyklar?

Ja, såklart! Att cykling är en het fråga märks inom forskning, media och infrastruktursatsningar. Alla tycks vara överens om att cykling är bra för hälsan, miljön, ekonomin och trafiksituationen i våra städer. Senast i torsdags debatterade Sveriges cykelstäder för en nationell strategi för cykling i SvD. På NCC pratar vi om att ”bygga cykellogiskt” och ägnar just nu mycket tid åt dialog och att få olika aktörer att mötas för att hitta hållbara lösningar.

Ja, såklart! Att cykling är en het fråga märks inom forskning, media och infrastruktursatsningar. Alla tycks vara överens om att cykling är bra för hälsan, miljön, ekonomin och trafiksituationen i våra städer. Senast i torsdags debatterade Sveriges cykelstäder för en nationell strategi för cykling i SvD. På NCC pratar vi om att ”bygga cykellogiskt” och ägnar just nu mycket tid åt dialog och att få olika aktörer att mötas för att hitta hållbara lösningar.

Jaha, men vad kan vi som entreprenör egentligen bidra med för att öka andelen som cykelpendlar och att det skall vara tryggt och säkert för alla och bidra till ett hälsosammare liv och renare miljö?

Som entreprenör kan vi välja att ställa oss passiva och ”göra som de säger”, dvs våra kommunala kunder och Trafikverket. Att bygga cykelvägar betraktas som basaffär och dessutom har de inte samma status som till exempel Förbifart Stockholm eller något annat stort väg- eller infrastrukturprojekt. Eller så tar vi initiativet att bjuda in till samtal för att tillsammans med kommuner och Trafikverket hitta optimala lösningar i det tidiga skedet. Vi själva kan ju börja med att berätta vad som egentligen är kostnadsdrivande – vi sparar troligtvis många skattepengar genom att ta ett helhetsgrepp med en långsiktig planering inom ett större område. Lek med tanken att planera optimalt för att ta hand om alla cykelvägar på exempelvis Kungsholmen under ett år och inte  ”100 meter här och 50 meter där”. Vi kan också börja med att berätta att i de flesta fall beställs den dyra och slitstarka beläggning som är anpassad för bilvägar även till den vanliga cykelvägen. När vi har möjlighet att ta fram en billigare beläggning som är anpassad för cykeltrafik. Och vi kan också börja berätta att vi har avstängningsmaterial som är utformat så att cyklisten kan fortsätta färdas säkert trots att arbete sker på eller nära cykelvägen.

Vi som entreprenör kan börja fundera på hur vi själva uppträder: lite självinsikt brukar aldrig skada. Hur parkerar vi när vi skall leverera material till våra byggen, hur skyltar vi och hur leder vi om gång- och cykeltrafik runt våra arbetsplatser? Gör vi det lätt för dem som kommer med sina barnvagnar eller äldre med rullatorer?

Tänk om det vore lika enkelt och säkert att cykla på vägarna som det kommer att vara i helgen den 10-11 september då Velothon Stockholm går av stapeln! Vi är oerhört stolta och glada att NCC ViaSafe fick förtroendet att ansvara för trafiklösningarna och avspärrningarna under loppet och hjälpa till att göra Velothon ännu bättre och säkrare. Vi har ett kanongäng som verkligen har kompetensen att ta sig an denna grannlaga uppgift. Samtidigt får vi också möjligheten att prata om vår vision om ett hållbart samhälle kopplat till cykel för kunder, myndigheter, framtida medarbetare och den breda allmänheten. Så jag ser detta evenemang som ett startskott  till en mycket spännande dialog de kommande åren.

Men jag vill börja med att välkomna er till vår Dome of Visions för att prata cykel och lyssna på intressanta föredrag den 8 och 9 september. Sedan finns vi också på expoområdet i Rålambshovsparken under Velothondagarna.

Har du idéer och förbättringsförslag? Maila dem till cykel@ncc.se

Gästbloggare
/Lena Furuhovde, Marknadschef NCC Infraservices

Hur förändras städerna av den ökade cyklingen? Lyssna på Stadspodden avsnitt 2

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Mikael Andersson

    14 juni, 2017 10:48

    Regeringen vågade ju inte fullfölja det som framkom i Kent Johanssons utredning SOU 2012:70 om förslaget om att bygga cykelvägar mellan tätorter i samma region och att Trafikverket och inte Kommunerna skulle ansvara för detta.
    Cykelvägar måste vara mycket billigare att bygga än både motorväg och vanlig 13 meters bilväg.Då cyklister med sitt fordon inte väger så mycket.
    Samtidigt har vi ytterligare en utveckling som står för dörren.Ökad cykling med transportcykel.Både 2-hjulug såsom Harrys&Larrys Bullit och 3-hjuliga såsom Butchers&Bicyckes.

  • Mikael Andersson

    14 juni, 2017 10:48

    Regeringen vågade ju inte fullfölja det som framkom i Kent Johanssons utredning SOU 2012:70 om förslaget om att bygga cykelvägar mellan tätorter i samma region och att Trafikverket och inte Kommunerna skulle ansvara för detta.

    Cykelvägar måste vara mycket billigare att bygga än både motorväg och vanlig 13 meters bilväg.Då cyklister med sitt fordon inte väger så mycket.

    Samtidigt har vi ytterligare en utveckling som står för dörren.Ökad cykling med transportcykel.Både 2-hjulug såsom Harrys&Larrys Bullit och 3-hjuliga såsom Butchers&Bicyckes.