Kan vi raka av oss skägget nu?

På NCC:s seminarium med rubriken ”Från passiv- och plusenergihus till plusekologihus” på tisdags eftermiddagen diskuterades värdet av ekosystemtjänster i städer. En uträkning visar att vi globalt sett förlorar uppemot 20 000 miljarder dollar per år. Det är fyra gånger Sveriges BNP!

Fredrik Moberg från Albaeco och Stockholm Resilience Centre målade upp de stora dragen kring ekosystemen och de viktiga tjänster de levererar. Världen har börjat få upp ögonen och när en tidning som Times har ämnet på sin omslagssida kan man fråga sig:

– Har vi nått Peak Beard nu och kan börja raka av oss skägget? Är vi i mål, bara för att begreppet blivit vidare känt? – frågade Moberg

Svaret är nej, en hel del återstår. Städerna måste byggas på ett smartare sätt och det är viktigt att vi inte bygger bort de naturvärden som säkrar vår fortsatta välfärd.

20 000 miljarder förloras
Marcus Carlsson Reich från Naturvårdsverket, som har i uppdrag av regeringen att synliggöra värdet av biologisk mångfald och ekosystemtjänster, instämde i detta. Idag förlorar världen ekosystemtjänster till ett värde för uppemot 20 000 miljarder dollar per år. Det är fyra gånger Sveriges BNP!

Av den beräknade stadsytan år 2030 har 60 procent ännu inte byggts. Det handlar alltså om en kraftig urbanisering de närmsta 16 åren och den pågående klimatförändringen medför att vi måste skapa mer robusta städer.

– Vi måste ta tillvara de enorma värden som naturen erbjuder och som vi i stor utstr

äckning är blinda för, konstaterade Per Bolund från Miljöpartiet som deltog i den avslutande paneldiskussionen.

-Avsaknaden av våtmarker och grönområden i staden, som kan fånga upp kraftiga regn, medförde en kostnad på omkring 6 miljarder kronor för Köpenhamn i samband med de kraftiga översvämningarna 2011. Och effekterna av de extrema värmeböljorna i Europa för ett par år sedan, då tusentals människor dog, hade kunnat mildrats om vi hade haft mer skuggande grönska i städerna, framhöll Bolund.

Under seminariet presenterades även en utredning av de höga naturvärden som återfinns i området kring NCC:s huvudkontor vid Järva krog och hur dessa kan integreras vid utvecklandet av ett nytt kontor. Jan Wijkmark från White och Åsa Soutokorva från Enveco stod bakom denna presentation. (Mer om ekosystemtjänster)

Charlotte Hagman

Från passiv- och plusenergihus till plusekologihus. Ekosystemtjänster i den hållbara staden

Bild från seminariet Från passiv- och plusenergihus till plusekologihus. Ekosystemtjänster i den hållbara staden (Foto. Erik Mårtensson)

 

 

 

 

 

 

 

 

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.