Hur blir man bäst på att bygga badhus?

Vi är stolta över att samtliga badhus som vi byggt har levererats i rätt tid och hållit budget. Kostnadsbedömningar i tidigt skede är svårt, men vi kan presentera säkra kostnadsbedömningar i tidiga skeden. Hur kommer det sig att vi kan göra det?

NCC har en grupp specialister som tillsammans med lokal bygg- och anläggningsorganisation bygger badhus runtom i Sverige. Fördelen med en specialistgrupp är att vi i varje nytt projekt kan implementera erfarenheter från samtliga tidigare utförda och pågående projekt, och att vi har ett lärande som ständigt pågår. Genom att systematiskt arbeta med erfarenhetsåterföringen mellan projekten utvecklas vi och kan förfina vårt koncept och erbjudande ytterligare.

Genom åren har detta lett till ett väl beprövat koncept för badhusbyggandet som gör att våra leveranser blir beständiga, håller hög kvalitet och byggs för bestämd kostnad.

Badhus är svårt, därför byggs de bäst i partnering

Partnering innebär att beställare och entreprenör i ett tidigt skede börjar samarbeta för att tillsammans ta fram projektet. Vi bildar en gemensam organisation där vi analyserar, utreder och mejslar fram den badanläggning som svarar mot kundens behov. Kundens behov är känt i stora drag, men är oftast inte genomlyst från alla håll och det saknas ofta aspekter som måste vara med. Där kan vi bidra med vår erfarenhet.

Badhus är sällanprodukter, det byggs inte så värst ofta. Det är orimligt att alla kommuner ska sitta på kompetens nog att skriva en bra kravställan på ett badhus. Jag hävdar att det inte går att få med 100% av alla parametrar i en förfrågan i ett traditionellt byggprojekt. Därför är partnering så bra eftersom arbetssättet går ut på att vi tillsammans tar fram uppdraget. Beställaren drar verkligen nytta av vår kompetens och kunskap eftersom vi får chansen att ställa frågor, visa på andra perspektiv och på olika sätt lyfta in den erfarenhet vi har för att lösa kundens behov.

Pappa med två badande barn

Bättre projekt och nöjdare kund

Många är skeptiska mot partnering och tror att det är ett sätt för entreprenören att trycka in vad som helst i budgeten för att tjäna mer pengar. Det är fel. Det är inte lättare att jobba i partnering, men erfarenhet säger att det blir ett bättre projekt med en bättre slutprodukt och en nöjdare kund som får ett badhus med färre garantiärenden. Allt till rätt kostnad.

Så svaret på frågan är; med en grupp specialister som är duktiga på att jobba i partnering och som arbetar systematiskt med erfarenhetsåterföring.

Om du är på Träffpunkt Idrott i Göteborg 17-19 mars, kom förbi monter B07:36 så kan vi berätta mer.

Simma lugnt!

//Jonas Wångsell, affärschef NCC Badhus

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Robert G Hernadi

    12 mars, 2020 20:12

    Imponerande !!

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.