Se bakåt för att komma framåt?

God förmiddag från ett höstigt Göteborg! 

God förmiddag från ett höstigt Göteborg! 

Under traineeprogrammet har du stor möjlighet att själv påverka dina rotationer, där du och din chef gemensamt sätter upp en utvecklingsplan för dina 18 månader. För snart 1,5 år sedan presenterade jag och min vän Anna vårt examensarbete på Chalmers; ”Learning from lessons learned – How to preserve knowledge and improve relations in order to decrease additional costs and quality defects in new housing projects”. För mig kändes det då ganska naturligt att önska att få göra en rotation på vår Eftermarknadsavdelning, som tar vid i våra projekt efter slutbesiktningen och hanterar alla ärenden under garantitiden.

Så för snart en månad sedan sa jag alltså hejdå till mina kalkyl-kollegor på kontoret och flyttade till Vassgatan, för att göra en rotation på Eftermarknad. På kalkyl fick jag vara med i anbudsarbetet genom ett helt projekt, jag lärde mig verkligen jättemycket och trivdes väldigt bra. Det är alltid lite tufft när man ska rotera, men samtidigt även det som är charmen med traineeprogrammet (och byggbranschen). Jag uppskattar verkligen att ha fått se så många olika delar inom NCC, och såhär i slutskedet av programmet ha fått mer förståelse för hur allt hänger ihop.

Per Erik Josephson skriver i sin artikel Långsiktig framgång: Reducera fel och slöseri i byggandet (2013): ”fel är oundvikliga och uppstår i alla byggprocesser”. Det låter ju rätt tröstlöst. Fel är såklart aldrig önskvärt. Det kostar pengar, tid och energi. Det påverkar slutkunden och alla aktörer i projektet. Men, om vi lyckas analysera brister och lära oss av varandra, är det också en möjlighet att bli bättre varje gång och att utveckla arbetssätt som bidrar till ännu bättre slutprodukter.

Byggbranschen har stora utmaningar när det kommer till kunskaps- och erfarenhetsåterföring. Kunskapshantering har blivit identifierat som avgörande för framgångsrika byggprojekt, samtidigt som det är en stor utmaning att bevara kunskap från ett projekt och föra den vidare till ett annat (Dave and Kosekela, 2009*, Josephson 2013*).

Jag tror och hoppas att jag kommer lära mig massor under denna rotationen, dels vilka lösningar som fungerar och vilka som inte gör det, vilka fel som är återkommande och hur man kan reducera dess uppkomst. Men även hur vi inom vår organisation ska lämna över projekt internt, för att underlätta just informationsöverföring och utbyte av erfarenheter och hela tiden bli bättre. Dagens fredagstips blir alltså: har du möjlighet att få en inblick i eftermarknadsarbetet, gör det.

Vad kom vi då fram till i vårt examensarbete, tillslut:

”…the authors of the thesis conclude that a long-term perspective would increase profitability and overall knowledge in the organisation. By being able to learn from wrongdoings in past projects, understand where and why problems arise, and handle subcontractor relations, organisations increase their ability to predict which projects will be profitable and less troublesome in the future. Hence, knowledge transferal, as well as monitoring and analysing errors and defects entail success in a competitive and intense market”. 

På måndag ska vi på Eftermarknad träffa vår inköpsavdelning för erfarenhetsåterföring. Det är så roligt att jobba på ett företag som hela tiden vill bli bättre.

Trevlig fredag!

//Mikaela Landin Hellqvist, Trainee avdelning hus Göteborg

 

*Dave, B., & Koskela, L. (2009). Collaborative knowledge management – A construction case study
*Josephson P. E., (2013). Långsiktig framgång: Reducera fel och slöseri i byggandet

 

 

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.