En till pusselbit på plats

Sist ni hörde från mig var det 2020 och det närmade sig jul. Nu säger jag Hej från Hjulsta och vårt projekt Förbifart Stockholm där Frida, min kollega, hade sin första rotation. Här i Hjulsta befinner jag mig på produktionssidan vilket betyder att jag spenderar mer tid ute i mina gula varselkläder.

Projektet består bland annat av två tunnlar och just nu är vi i slutfasen av betongarbetena. I det här tunnelprojektet gjuter vi en monolit i taget, vilket betyder två väggar och ett valv om 10 m. Nu har vi har endast 6 monoliter kvar där målet är att gjuta en monolit i veckan. En gjutning tar omkring 20 h och totalt tar en monolit ca 7 dagar att färdigställa med alla förberedelser och efterbearbetning.

Under min tid här har jag haft ansvar för ett instrument som heter ConReg. Det är en mognadsmätare som redovisar temperatur- och hållfasthetsutvecklingen i betongen efter gjutning. För ett par veckor sedan gjöt vi i -14 grader och då gjordes avläsning morgon och eftermiddag för att se hur hållfasthetsutvecklingen var och när formrivning skulle kunna ske. För att förebygga stora temperaturväxlingar gjuter man in kylslangar och värmekablar. Kylslangarna kyler den varma betongen och värmekablarna används för att värma upp en redan gjuten yta om en motgjutning sker. Att förebygga stora temperaturväxlingar görs för att undvika sprickbildning i konstruktionen. Sprickor som uppkommer injekteras vilket är både dyrt och tidskrävande, så kan man förebygga sprickbildning vill man det.

Hur går då en gjutning till? Innan gjutstart vid 05.00 ska kylaggregat vara på, ConRegen ska vara ansluten och betongpumpen ska vara etablerad och redo för första betongbilen. De första bilarna kvalitetssäkras där sättmått och lufthalt kontrolleras. När det var -14 grader fick vi värma upp konstruktionen med hjälp av kokoverk för att inte få isbildning på armeringen. Direkt när gjutningen är klar täcks konstruktionen för att försöka hindra temperaturras.

Bortsett från gjutningarna har jag fått lära mig att justera vår betalplan, haft hand om kranscheman och hjälpt till med hur, vart och när borrkärnor ska borras. En borrkärna är en cylinder som borras ut från en färdig betongyta för att sedan skickas till labb där kärnan trycks för att mäta dess tryckhållfasthet.

Som ni säkert förstår har jag lärt mig massor av det här projektet och jag är så tacksam för att få den här möjligheten. Innan påsk så lämnar jag Hjulsta och kommer då flytta till inköp.
Njut av det fina vädret och hörni, snart är det vår!

/Trixie

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.