Inblick

Slitsmursmaskinen has landed!

Vi gjuter betongväggar rätt ner i leran för att hålla den i schack och skapa stabilitet för den underjordiska järnvägsstationen.

Vid deletapp Centralen kommer tågen att gå i betongtråg, bergtunnel och betongtunnel innan den hamnar i stationsdelen. För att kunna bygga stationen i leran, och för att det senare ska gå att bygga på marken ovanpå stationen, bygger vi stationens väggar med hjälp av slitsmurspaneler. För ungefär ett år sedan bloggade jag om att vi kommer att använda oss av en mängd olika tekniker på våra två projekt inom Västlänken, varav slitsmurar var en teknik – och nu har vi varit igång med det i några månader.

Slitsmursarbetena utförs av specialister från tyska Wayss+Freytag, som var en av våra partner sedan fas 1 för deletapp E02-Centralen. De har kommit på plats med hjälp av två jättekranar som innan insatsen hos oss var utställda på byggmässan i München. Slitsmurskranen väger omkring 120 ton och hanterar själva gripskopan med 20 ton. Den andra kranen är ännu större med sin 30 meter långa mast och väger runt 150 ton. Den maskinen är avsett för att lyfta in vår armeringskorg.

En panel tar fyra timmar att gjuta

Armeringskorgarna tillverkas i Varberg som förtillverkade delkorgar, som vi sedan sätter och svetsar tillsammans på plats. En korg är 22 meter hög, 7 meter bred och 1 meter djup, och väger 35 ton.

Slitsmursmaskinen schaktar en smal slits i marken som fylls med blauton, som fungerar som stödvätska. Därefter sänks armeringskorgen ner i slitsen. Panelen gjuts genom undervattensgjutning där betongen tränger undan blauton som pumpas upp parallellt med gjutningen. Totalt sett tar det ungefär 4 timmar att gjuta en panel och vi ska gjuta ca 200.

Ha en fortsatt fin sommar!

Auf Wiedersehen!
Olaf Bürger – produktionschef Centralen

 

Gästbloggare

Bäste besökare!

Vi vill gärna veta vad du tycker du om innehållet i våra digitala kanaler, så i samarbete Demoskop genomför vi en undersökning kring det. Vi är väldigt tacksamma om du vill dela med dig av dina tankar genom att klicka på ”Delta” nedan.

Delta Delta inte

Stort tack på förhand!