Vi gjuter betongväggar rätt ner i leran för att hålla den i schack och skapa stabilitet för den underjordiska järnvägsstationen.
Vid deletapp Centralen kommer tågen att gå i betongtråg, bergtunnel och betongtunnel innan den hamnar i stationsdelen. För att kunna bygga stationen i leran, och för att det senare ska gå att bygga på marken ovanpå stationen, bygger vi stationens väggar med hjälp av slitsmurspaneler. För ungefär ett år sedan bloggade jag om att vi kommer att använda oss av en mängd olika tekniker på våra två projekt inom Västlänken, varav slitsmurar var en teknik – och nu har vi varit igång med det i några månader.
Slitsmursarbetena utförs av specialister från tyska Wayss+Freytag, som var en av våra partner sedan fas 1 för deletapp E02-Centralen. De har kommit på plats med hjälp av två jättekranar som innan insatsen hos oss var utställda på byggmässan i München. Slitsmurskranen väger omkring 120 ton och hanterar själva gripskopan med 20 ton. Den andra kranen är ännu större med sin 30 meter långa mast och väger runt 150 ton. Den maskinen är avsett för att lyfta in vår armeringskorg.
En panel tar fyra timmar att gjuta
Armeringskorgarna tillverkas i Varberg som förtillverkade delkorgar, som vi sedan sätter och svetsar tillsammans på plats. En korg är 22 meter hög, 7 meter bred och 1 meter djup, och väger 35 ton.
Slitsmursmaskinen schaktar en smal slits i marken som fylls med blauton, som fungerar som stödvätska. Därefter sänks armeringskorgen ner i slitsen. Panelen gjuts genom undervattensgjutning där betongen tränger undan blauton som pumpas upp parallellt med gjutningen. Totalt sett tar det ungefär 4 timmar att gjuta en panel och vi ska gjuta ca 200.
Ha en fortsatt fin sommar!
Auf Wiedersehen!
Olaf Bürger – produktionschef Centralen
Gert Gelotte
1 augusti, 2019 09:04Tack! Roligt att få lära sig hur komplicerade byggen genomförs.
Gert Gelotte
1 augusti, 2019 09:04Tack! Roligt att få lära sig hur komplicerade byggen genomförs.
Sven a Olsson
11 augusti, 2019 03:40Vilka otroliga saker ni
Sysslar med teknikens underverk , lera o vatten i Göteborg är inte de
De lättaste arr jobba med kommer med stort
Följa arbetet framåt.
Sven a Olsson
11 augusti, 2019 03:40Vilka otroliga saker ni
Sysslar med teknikens underverk , lera o vatten i Göteborg är inte de
De lättaste arr jobba med kommer med stort
Följa arbetet framåt.
Johnny
12 augusti, 2019 12:49Blauton, är det samma som bentonit?
Eller annat material?
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:39Hej Johnny, blauton är lermjöl som blandas med vatten. Till skillnad från bentonit har blauton inga tixotropa egenskaper hälsar produktionschef Olaf Bürger. Vänliga hälsningar Karin, NCC
Johnny
12 augusti, 2019 12:49Blauton, är det samma som bentonit?
Eller annat material?
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:39Hej Johnny, blauton är lermjöl som blandas med vatten. Till skillnad från bentonit har blauton inga tixotropa egenskaper hälsar produktionschef Olaf Bürger. Vänliga hälsningar Karin, NCC
Bertil Edlund
13 augusti, 2019 08:52En produktbeskrivning av Blauton vore bra att få.
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:41Hej Bertil,
Enligt produktionschef Olaf Bürger så är blauton lermjöl. Vi använder blauton som är blandat med vatten som stödvätska för slitsmurspanelerna. Vänliga hälsningar Karin, NCC
Bertil Edlund
13 augusti, 2019 08:52En produktbeskrivning av Blauton vore bra att få.
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:41Hej Bertil,
Enligt produktionschef Olaf Bürger så är blauton lermjöl. Vi använder blauton som är blandat med vatten som stödvätska för slitsmurspanelerna. Vänliga hälsningar Karin, NCC
Bo Thomasson
14 augusti, 2019 08:15Kul att läsa om detta.
Var själv med och gjöt pålar för en järnvägsbro i Mellansel på liknande sätt då jag jobbade hos NCC.
Givetvis var det betydligt mindre arbeten än dessa.
Trevligt!
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:42Tack för den fina återkopplingen Bo, och intressant att höra att du själv arbetat med liknande teknik! Vänligen Karin, NCC
Bo Thomasson
14 augusti, 2019 08:15Kul att läsa om detta.
Var själv med och gjöt pålar för en järnvägsbro i Mellansel på liknande sätt då jag jobbade hos NCC.
Givetvis var det betydligt mindre arbeten än dessa.
Trevligt!
Karin Holmertz
14 augusti, 2019 09:42Tack för den fina återkopplingen Bo, och intressant att höra att du själv arbetat med liknande teknik! Vänligen Karin, NCC