Bättre kundnöjdhet med VA i partnering

Många är skeptiska mot partnering och tror att det är ett sätt för entreprenören att trycka in vad som helst i budgeten för att tjäna mer pengar. Det är fel.

Projekt inom vatten och avlopp (VA) är bland de större investeringar en kommun kan göra och är komplexa till sin natur. De flesta kommuner lider brist på resurser och VA-kompetens. Partnering är ett sätt för kommuner att ändå kunna genomföra de investeringar inom VA som behöver göras.

Vi har ett mycket stort behov av att se över vår VA-infrastruktur i Sverige, både när det gäller att bygga nytt och rusta upp. Nyligen släppte NCC en rapport där vi beskriver utmaningarna och möjligheterna med att modernisera Sveriges eftersatta VA-infrastruktur. Och vad vi kan göra åt det, läs rapporten här.

Eftersom VA är en enormt komplex industriprocess med flera olika perspektiv att ta hand om måste kunden lägga många timmar på att få fram ett förfrågningsunderlag som håller måttet. Många kommuner har ofta inte kompetens att själva klara av det, utan måste köpa konsulthjälp. Då blir det lätt många konsulttimmar, och kostnaderna och kontrollen sticker iväg. I partnering definierar vi tillsammans med kunden vad som ska göras i projektet. Det kan för många låta som att man köper grisen i säcken, med öppna ögon. Men så är det inte. Kunden har ju ett behov som är känt, men kanske inte har kunnat specificera det tillräckligt.

Min erfarenhet är att när vi går genom kundens behov och gör genomlysningar med all personal så framkommer det saker som VA-bolagsledningen och eventuella konsulter inte känner till. När vi med hjälp av arbetssätten i partnering fångar upp dessa aspekter i projektet tar vi bort framtida felkällor, det blir så att säga rätt med en gång.

Det är inte nödvändigtvis enklare att jobba i partnering, men jag hävdar att det är bättre för kunden eftersom projektet levereras med högre kvalitet, kundnöjdheten är generellt sett större i partneringprojekt och det är mer kostnadseffektivt. Dessutom ger det färre garantiärenden och bättre förvaltningsprojekt – bättre ekonomi för kommunen i långa loppet alltså.

Jönköpings kommun har nyligen byggt om och byggt ut Simsholmens avloppsreningsverk i partnering med NCC. Det är ett exempel på hur bra det kan bli i ett partneringprojekt när alla ror åt samma håll. Roger Rohdin är VA-chef i Jönköpings kommun. Här kan du läsa hans om erfarenheter av projektet.

//Per Johansson, affärschef Vatten och miljöteknik, NCC Infrastructure

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.