Känslan att förflytta 351 000 ton berg

Vi minns alla den där salvan. Veckor av förberedelser som kulminerade i en jättestor sprängning. 475 borrhål och 98 ton sprängmedel. Allt måste stämma. Resultatet blev precis som vi ville. Sådana dagar känns det otroligt bra.

Vi minns alla den där salvan. Veckor av förberedelser som kulminerade i en jättestor sprängning. 475 borrhål och 98 ton sprängmedel. Allt måste stämma. Resultatet blev precis som vi ville. Sådana dagar känns det otroligt bra.

Jag heter Jim Jonsson och jobbar som sprängarbas på NCC. Jag tänkte ge en liten inblick i vår vardag här på projekt Stockholm Norvik Hamn, där varje sprängning är flera storlekar större än vanligt. Vi i berggruppen är först ut i området, som ska bli Sveriges nya djuphamn för containerfartyg.

Idag är en speciell dag. Borrarna har borrat klart hålen för nästa sprängning och laddarna är här och laddar hålen med sprängämne. Om några timmar trycker vi av. Då får vi se resultatet av de senaste veckornas noggranna förberedelser.

 

I det här jobbet finns ingen handbok, du måste känna berget och ha erfarenhet. Det har jag lärt mig efter 35 år i yrket. Normalt börjar vi försiktigt på grund av att det är väldigt mycket bergets struktur som bestämmer resultatet. Vi strävar alltid efter att spränga berget i rätt riktning beroende på dess struktur. Ofta ligger det åt olika håll. Jag gillar att prova alla nymodigheter, är som Åsa-Nisse på det viset! Men jag tar inga risker. Behöver vi tänka om och hitta en annan lösning så gör vi det.

Här i Norvik använder vi flytande sprängämne, det är säkrast och bäst. Mest kraftfullt. Då kan jag ha bättre precision. Det blir minimalt med borrning och om något händer så blir det inget odetonerat sprängämne kvar.

I Norvik handlar det om stora salvor, så säkerheten har dragits upp flera snäpp. Vi kollar varandra för att vara säkra. Förr i tiden var det kryss målade på berget där det skulle borras. Nu är det mycket teknik och GPS i maskinerna. Jag som är sprängarbas bestämmer hur vi ska borra, måtten mellan hålen, hur djupt de ska borras, ritar in det och för över på USB-minne som borrarna sedan tankar över till sina borriggar. Då blir borriggen smart. Föraren för maskinen till hålet och styr borrningen.

Vi borrar 40 meter berg här! Det finns inga företag som spränger så stort. Kan man spränga stort kan man halvera byggtiden. Men det måste ju borras rätt. En salva som vi inte kan transportera ut kostar mycket. Det kan ta flera månader att reda ut, alla blir drabbade. Jag är superglad att borrarna i vår berggrupp är sådana stjärnborrare, så att jag med 100 procent vet att vi har den bästa tänkbara förutsättningen att fixa en kanonsalva på de här pallhöjderna*!

Storheten! Det är storheten som gör Norvik-projektet speciellt. Vi är många som förbereder för ett bra resultat innan det är dags för själva sprängningen. Jag är enormt stolt över arbetet och vad gänget i Norvik uträttar tillsammans. Vi jobbar i skift här och pratar och umgås mycket. Blir som en familj när vi bor, arbetar och umgås ihop hela tiden. Det skapar en fin känsla av samhörighet. När vi lyckas vagga in nyanställda i känslan också, märker hur de lär sig fort och blir en del av teamet, då blir man jäkligt stolt.

Idag är det en härlig, vit vinterdimma runt oss här på berget. För mig är friheten kanske det bästa med mitt jobb, skogs- och naturmänniska som jag är. För unga är det, helt ärligt, häftigheten som lockar. Den stora kraften som du tyglar. Från stora salvor här i Norvik till sprängning mitt i stan där kraften måste beräknas med största precision. Det är fruktansvärt fascinerande!

Bild av Jim Jonsson, sprängarbas i Norvik. Foto: Joakim KrögerÄr du nyfiken på, eller vill bli en del av oss på berggruppen? Då tycker jag att du ska läsa mer på ncc.se/sprangning. Vi behöver alltid duktigt folk hos oss.

 

/Jim Jonsson, sprängarbas i NCC:s berggrupp

* Pallhöjd = höjden från botten till toppen på avsatsen som bildas när berg sprängs bort

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Lotta

    8 mars, 2018 16:17

    Här är artikeln jag pratade om

    • Lotta Thiman

      9 mars, 2018 08:27

      Tack Lisbet. Jag förstår varför du tyckte jag skulle ta läsa den! Vilket gäng och vilken kille! Och vilken power! Spännande projekt.

  • Lotta

    8 mars, 2018 16:17

    Här är artikeln jag pratade om

    • Lotta Thiman

      9 mars, 2018 08:27

      Tack Lisbet. Jag förstår varför du tyckte jag skulle ta läsa den! Vilket gäng och vilken kille! Och vilken power! Spännande projekt.

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.