Brainstorming handlar traditionellt om att helt fritt hitta på idéer. Gärna flera på rad och helst i samarbete med andra. Brainsteering däremot handlar om att ta skapandet och tankarna till ett djupare plan. Nyckeln för att lyckas är att i förväg definiera några riktlinjer och ämnesområden att hålla sig kring. På så sätt kan kreativiteten ledas i en bestämd och användbar riktning. Det är också smart att utse en person som i förväg planerar och definierar kriterierna innan gruppen samlas. Särskilda frågeställningar kan med fördel också förberedas.
Små grupper ger bäst effekt
Att hålla grupperna små är smart. Tre till fem personer är lagom för att diskussionerna ska kunna hållas kortfattade och effektiva. Syftet är inte att en person ska föreläsa om idén denne kommit på utan att hela gruppen ska hinna vrida och vända på det som föreslagits. Den mindre storleken på grupp uppmuntrar människor till att prata med varandra medan större grupper kan ha motsatt effekt.
Miljöerna som väcker nya idéer
Ett grupprum, en soffa eller en promenad tillsammans i skogen. Vilken miljö som passar just ditt team bäst är svårt att säga men några som tagit valet av rum på stort allvar är entreprenörskollektivet Hus 24. I ett femvåningshus om 240 kvadratmeter i Gamla stan i Stockholm bor och jobbar ett dussin personer tillsammans dag och natt. Som komplement till vardagsrum, skrivbordsplatser och kök finns en brainstormingbastu. Några andra som valt en bastu är Bygglogistik som flyttat in i Ullevigatan 17-19. Naturligtvis är det inte bastun som är det självklara valet utan du måste lära känna dina medarbetare och skapa den typ av miljö som passar just er. Och därför är det också smart att komplettera öppna kontorslandskap med mindre rum i olika storlekar och med olika inredningar. Vissa gillar att sitta på pilatesbollar – andra vill ha klassiska konferensmöbler för att leverera på topp. Oavsett vilket så gäller det att erbjuda den arbetsmiljö som bäst stimulerar nya idéer på just ditt företag.
Hälsningar,
Robert Hägg