Var, när och hur vi arbetar har förändrats. Uppkomsten av verkligt mobil teknologi och ökade krav på valmöjlighet och bekvämlighet resulterar i ett mer flexibelt arbetsliv. Från Microsoft i Akalla och tillbaka till min tidigare resa till London där jag träffade Helén Silverstolpe, Director GCS Nordics Corporate Services tillsammans med Tim Allen, chef Workplace Strategy, EMEA, båda på CBRE.
Tim Allen är liksom Heléne Lidström på Microsoft inne på att kunskapsarbete kan utföras när som helst, var som helst. Många individer och organisationer har redan dragit nytta av detta genom att införa flexibla arbetstider samt strategier för att sänka kostnaderna, förbättra medarbetarnas engagemang och öka medarbetarnas produktivitet. Vi har även sett en ökning av att arbeta hemma, från kontorshotell, och en generell acceptans av alternativa platser som caféer och andra knutpunkter där människor kan mötas och samtidigt arbeta produktivt.
Folk har alltså redan möjlighet att arbeta på distans, från olika kontor, och från olika platser inom sitt eget kontor. Men för närvarande finns det inget verkligt alternativ till deras riktiga kontor. Det finns ingen plats som utformats speciellt för att möjliggöra arbete som är praktiskt, flexibelt och lättillgängligt. Att arbeta hemifrån är inte ett hållbart alternativ för många, och 3: e platserna är inte skapade för att stödja alla typer av arbete.
Detta är vad The WorkShop handlar om enligt Tim Allen. Det är CBRE: s namn på ett koncept för ett system av arbetsplatser som, liksom hotell, kommer att vara tillgängliga för alla. Här kan tid köpas per timme, dag, vecka, eller genom månatliga och årliga medlemskap. CBRE tror att dessa arbetsytor kommer att utvecklas i städer och förortscentra, eventuellt i köpcentrum och gallerior. De kommer att vara placerade för enkel åtkomst av kunskapsarbetare, och kommer att inrättas för att ge en produktiv arbetsmiljö, samt troligtvis erbjuda tillgång till olika andra tjänster. Konsumenter kommer att kunna välja vilken WorkShop att arbeta i beroende på deras behov, lokalisering, budget, eller för den delen, deras företags WorkShop program.
Jag kan se att utvecklingen av detta system av arbetsplatser kommer påverka individer, organisationer och de samhällen i vilka de ingår. Det är inte utan anledning som jag drar paralleller mellan samtalen på Microsoft om Det Nya Arbetslivet och CBRE:s The Work Place. Själva kallar vi det Future Office by NCC. Det handlar om att som företag fundera på vilka behov som finns. Kanske behöver varje medarbetare ett eget skrivbord men mer sannolikt är att det finns andra, mer effektiva lösningar. Det gäller att se till helheten.
På bilden från vänster: Helena Karlsson NCC, Helén Silverstolpe CBRE, Tim Allen CBRE och Ulrika Lindmark NCC. |
Hälsningar,
Robert Hägg