The WorkShop – Ett besök hos CBRE i London

Var, när och hur vi arbetar har förändrats. Uppkomsten av verkligt mobil teknologi och ökade krav på valmöjlighet och bekvämlighet resulterar i ett mer flexibelt arbetsliv. Från Microsoft i Akalla och tillbaka till min tidigare resa till London där jag träffade Helén Silverstolpe, Director GCS Nordics Corporate Services tillsammans med Tim Allen, chef Workplace Strategy, EMEA, båda på CBRE.

Var, när och hur vi arbetar har förändrats. Uppkomsten av verkligt mobil teknologi och ökade krav på valmöjlighet och bekvämlighet resulterar i ett mer flexibelt arbetsliv. Från Microsoft i Akalla och tillbaka till min tidigare resa till London där jag träffade Helén Silverstolpe, Director GCS Nordics Corporate Services tillsammans med Tim Allen, chef Workplace Strategy, EMEA, båda på CBRE.

Tim Allen är liksom Heléne Lidström på Microsoft inne på att kunskapsarbete kan utföras när som helst, var som helst. Många individer och organisationer har redan dragit nytta av detta genom att införa flexibla arbetstider samt strategier för att sänka kostnaderna, förbättra medarbetarnas engagemang och öka medarbetarnas produktivitet. Vi har även sett en ökning av att arbeta hemma, från kontorshotell, och en generell acceptans av alternativa platser som caféer och andra knutpunkter där människor kan mötas och samtidigt arbeta produktivt.

Folk har alltså redan möjlighet att arbeta på distans, från olika kontor, och från olika platser inom sitt eget kontor. Men för närvarande finns det inget verkligt alternativ till deras riktiga kontor. Det finns ingen plats som utformats speciellt för att möjliggöra arbete som är praktiskt, flexibelt och lättillgängligt. Att arbeta hemifrån är inte ett hållbart alternativ för många, och 3: e platserna är inte skapade för att stödja alla typer av arbete.

Detta är vad The WorkShop handlar om enligt Tim Allen. Det är CBRE: s namn på ett koncept för ett system av arbetsplatser som, liksom hotell, kommer att vara tillgängliga för alla. Här kan tid köpas per timme, dag, vecka, eller genom månatliga och årliga medlemskap. CBRE tror att dessa arbetsytor kommer att utvecklas i städer och förortscentra, eventuellt i köpcentrum och gallerior. De kommer att vara placerade för enkel åtkomst av kunskapsarbetare, och kommer att inrättas för att ge en produktiv arbetsmiljö, samt troligtvis erbjuda tillgång till olika andra tjänster. Konsumenter kommer att kunna välja vilken WorkShop att arbeta i beroende på deras behov, lokalisering, budget, eller för den delen, deras företags WorkShop program.

Jag kan se att utvecklingen av detta system av arbetsplatser kommer påverka individer, organisationer och de samhällen i vilka de ingår. Det är inte utan anledning som jag drar paralleller mellan samtalen på Microsoft om Det Nya Arbetslivet och CBRE:s The Work Place. Själva kallar vi det Future Office by NCC. Det handlar om att som företag fundera på vilka behov som finns. Kanske behöver varje medarbetare ett eget skrivbord men mer sannolikt är att det finns andra, mer effektiva lösningar. Det gäller att se till helheten.

På bilden från vänster: Helena Karlsson NCC, Helén Silverstolpe CBRE, Tim Allen CBRE och Ulrika Lindmark NCC.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.