En ny arbetsmiljö betyder mycket för verksamheten. Ett lokalbyte ger dig chansen att se över verksamheten som helhet och att då kunna genomföra förbättringar. Men innan flyttlasset går finns mycket att tänka på. Genom att lägga tid på en noggrann behovsanalys nu säkerställer du att de nya lokalerna lever upp till verksamhetens krav och att flyttprocessen blir lyckad. Tänka långsiktigt och planera utifrån hur organisationen ska se ut längre fram i tiden. Låt företagets vision för verksamheten bli din ledstjärna. Här bjuder vi på ett par frågeställningar som kan snabbstarta diskussionerna mellan dig och dina medarbetare.
- Vilken arbetsmiljö understödjer verksamheten vi bedriver?
Jobbar vi mest i grupp eller är vi en säljande organisation där få personer befinner sig på huvudkontoret samtidigt? Kanske behöver vissa yrkeskategorier sitta i egna rum medan andra trivs bäst i öppna landskap. Vänd och vrid på behoven och ta gärna hjälp av en konsult som kan ge er nya infallsvinklar. Glöm inte bort att göra research och studiebesök. Speciellt ordet öppet landskap har en dålig klang eftersom dåtidens öppna landskap hade stora brister.
- Vilket läge är rätt för oss?
Är skyltläget viktigt eller är tillgången till kollektivtrafik den högsta prioriteringen? Parkeringsplatser, promenadavstånd till innerstaden, eller utbyggda cykelvägar är andra saker att fundera på liksom vikten av att sitta i ett kluster av företag som arbetar med ungefär samma saker som ni.
- Behov av yta/ lokalens storlek
Hur många personer ska kunna jobba på det nya kontoret? Finns det behov av att kunna öka och minska antalet platser? Hur ser behovet ut gällande grupprum, konferensrum och mindre rum för telefonsamtal? Se till att personalen får en funktionell arbetsplats där var och en har plats för den utrustning de behöver och så mycket plats att de inte stör varandra.
- Lunchrum, kök eller restaurang i huset?
Vad behöver medarbetarna när det gäller mat, vila och umgänge på arbetsplatsen?
- Lokaler som uppmuntrar träning och hälsa
Vill du att medarbetarna ska cykla till jobbet är ett duschrum ett måste. Kanske vill du erbjuda ett gym eller räcker det att samarbeta med den lokala gymkedjan?
- Fysiska faktorer i lokalen
Belysning och dagsljus: God allmänbelysning som går att variera är bra liksom tillräckligt insläpp av dagsljus.
Buller och ljudisolering: Välj tyst utrustning och använd vid behov ljuddämpande utrustning som skärmväggar, absorbenter och textilier.
Ventilation och inomhusklimat: Frisk luft inomhus är ett måste för koncentrationen, samtidigt får det inte bli dragigt i lokalen. En behaglig temperatur måste kunna hållas oavsett om det är varmt eller kallt utomhus.
Utrustning och möbler: Välj möbler som gör att arbetstagaren kan variera sin arbetsställning och utrustning som är användarvänlig och rätt inställd.
Utrymningsvägar och släckutrustning: Se till att utrymningsvägar är utmärkta och att det finns tillräckligt med släckutrustning.
Lycka till med funderingarna och hör gärna av dig om du vill ha stöd och råd i processen!
Hälsningar,
Robert Hägg
Annika Hellgren
8 oktober, 2020 11:57Hej
Vi står inför att ev flytta och skulle vilja ha hjälp under nästa år med en analys av det här slaget. Jag skulle därför vilja be dig om ett mycket grovt kostnadsförslag. Sitter i budgetarbete…
MVH
Annika Hellgren
HR Chef ApoEx.