Sälj mer med sökmotorsoptimering

Nästan 60 procent av alla konsumenter säger att det är information via sökmotorer som gör att de besöker en butik på nätet enligt HUI Research. Därför blir det allt viktigare att synas när kunder söker genom exempelvis Google. Allt fler detaljhandlare har därför börjat använda sig av sökmotorsoptimering (SEO) för att hamna högt på träfflistan. För konsumenterna innebär möjligheten att söka på olika produkter och märken online att de kan jämföra priser, hitta en butik där de kan prova varan eller kanske rent av klicka hem den direkt via en webbshop.

Nästan 60 procent av alla konsumenter säger att det är information via sökmotorer som gör att de besöker en butik på nätet enligt HUI Research. Därför blir det allt viktigare att synas när kunder söker genom exempelvis Google. Allt fler detaljhandlare har därför börjat använda sig av sökmotorsoptimering (SEO) för att hamna högt på träfflistan. För konsumenterna innebär möjligheten att söka på olika produkter och märken online att de kan jämföra priser, hitta en butik där de kan prova varan eller kanske rent av klicka hem den direkt via en webbshop.

Det som avgör hur högt på listan ett visst företag hamnar är hur relevant innehållet på deras sajt är i förhållande till det eller de sökord som kunden sökte på. Nu vill jag bara förtydliga att vi pratar om organiska sökträffar och inte annonser på Google genom sponsrade länkar (SEM) som är ett kapitel för sig. För de flesta företag, oavsett om de arbetar med detaljhandel eller inte, så är hemsidan ett viktigt ansikte utåt. Därför tänkte jag passa på att dela med mig av åtta enkla knep. Mer finns att läsa hos Google. Eller så googlar du helt enkelt ordet sökmotorsoptimering.

1. Kan sökmotorerna komma åt undersidorna på din sajt?
För det första söker sökmotorer med hjälp av så kallade spindlar. De klättrar från startsidan och ner genom sajtens struktur via undersidor och länkar. Om Google ska ranka en hemsida högt måste spindlarna kunna följa länkarna. Om det inte funkar kanske tekniken bakom din sajt behöver uppdateras. Börja därför med en analys av det tekniska.

2. Analysera ännu mer.
Speciellt om du inte har en IT-avdelning eller en kommunikationsavdelning som gör det åt dig. Google Analytics är lätt att använda för att följa besökarstatistik och för att se vilka sökord som människor använder för att hitta din sajt.

3. Tänk som kunden när du skriver texter till din hemsida.
Många som söker information online använder inte fackord. Därför är det bra att kombinera fackord med vanliga ord för saker och ting. Det beror självklart på vilka besökare företag vill ha till sin hemsida men det är värt att tänka på. Sedan handlar det om att se till att sajten följer de algoritmer som sökmotorerna använder. Enkelt uttryckt: säljer du tröjor bör ord som ”tröja”, ”kofta” och ”t-shirt” finnas med i såväl rubriker som texter.

4. Ge besökaren bra material i form av texter, bilder och filmer.
Innehåll av hög kvalitet är viktigt för hur du rankas på Google. Skriv texter kunden vill läsa, inte bara texter där du berättar hur bra just ditt företag är. Har du en klädbutik är en inspirerande blogg om modetrender ett smart sätt att engagera besökarna. Kanske kan du ge dem möjlighet att maila in bilder på sig själva när de bär kläderna du säljer? Uppdatera bloggar, nyhetsbrev och ”senaste nytt”-sektionen regelbundet så blir du omtyckt av både Google och dina kunder.

5. Byt länkar med välbesökta och relevanta sajter.
Experter är inte helt överens men många hävdar att en hemsidas rankning på Google blir bättre om den länkas till från kvalitativa sajter. Dessa sajter kan exempelvis vara stora företag eller branschspecifika hemsidor med många besökare.

6. Länka ut från din sajt.
Lägg till länkar som leder besökaren vidare till andra ställen på din hemsida eller rent av till andra relevanta hemsidor. Länka i rimliga mängder och se till att du bara länkar till sådant som är relevant för läsare som vill fördjupa sig i något. Rent tekniskt, se till att de externa länkarna öppnas i en ny flik så att dina besökare inte vandrar iväg från dig.

7. Använd text, inte text i bildform om du vill bli hittad.
En header på en blogg till exempel kan Google inte läsa av (förutom själva filnamnet till bilden) men rubriken till ett inlägg gillar Googles spindlar. Av samma anledning är det bra att jobba med korrekta bildtexter.

8. När din hemsida är klar, skicka in länken direkt till Google om du vill.

Lycka till!

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.