Så påverkar kontoret ditt varumärke

Kontoret påverkar hur både kunder och medarbetare uppfattar ditt varumärke. Dra nytta av insikten och utforma ett kontor som stärker relationen med din omgivning.

Vare sig du vill det eller inte så påverkas ditt varumärke av lokalerna du sitter i. Därför är det hög tid att ta kontroll över kontorets utformning, inredning, läge och funktion. Flyttar du till ett nybyggt kontor kan du påverka det mesta men även äldre kontor kan förvandlas och bli varumärkesstärkande istället för att, i värsta fall, göra precis tvärt om. Vilken kultur som ryms innanför väggarna syns redan utifrån och så snart besökaren satt foten i receptionen får denne en känsla av vad ditt företag står för. Här listar jag tre saker att tänka på när du vill skapa ett varumärkesstärkande kontor.

1. Kontorets utsida ger ett första intryck

Redan utanför ger huset du sitter i ett första intryck till dina besökare och medarbetare. Spännande arkitektur är ett sätt att kommunicera innovationskraft medan stora glasytor och insyn ger en känsla av transparens. Kanske är en inbjudande och lättillgänglig entré allra viktigast eller skyltar som syns på långt håll.

2. Receptionens viktiga roll i hur du uppfattas

Receptionens medarbetare har en oerhört viktig roll i att skapa rätt känsla för dem som besöker dig men även den fysiska utformningen spelar in. Finns det någonstans att sitta och arbeta för dem som kommer tidigt till mötet och du har väl en besökstoalett utanför säkerhetsgrindarna? I receptionen kan du också låta kunder smaka på ditt varumärke genom att bjuda på mat, snacks eller dryck som går i linje med bilden du vill förmedla.

3. Inredning och färgsättning

Inredningsdesign är ett användbart verktyg när du vill fylla ett kontor med känslan av ditt varumärke. Mer om detta berättade Peter Walker, arkitekt SAR/MSA och partner på BAU i ett av mina tidigare blogginlägg. Utforma alltså inte bara kontoret så att de anställda trivs, tänk redan i ett tidigt stadium på hur besökaren uppfattar insidan av ditt kontor. Vill du uppfattas som varm och inbjudande är inte marmorgolv rätt val och önskar du luckra upp hierarkier kan öppna kontorslandskap vara det du behöver. Tänk bara på att låta en noggrann analys ligga till grund för besluten du fattar, inte de planlösningar eller möbler som känns trendiga just nu.

När alla pusselbitar fallit på plats blir kontoret en fysisk bärare av företagets identitet och värderingar. Nyttan? Stolta medarbetare, stärkta relationer med kunderna och en arbetsmiljö du ser fram emot att åka till varje dag.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.