Så lyckas chefer och medarbetare i ett aktivitetsbaserat kontor

Ett aktivitetsbaserat kontor ställer andra sorters krav på chefer och medarbetare. I den avslutande serie blogginlägg om aktivitetsbaserade kontor har turen kommit till vad som gör ett aktivitetsbaserat arbetssätt lyckat.

Ett aktivitetsbaserat kontor ställer andra sorters krav på chefer och medarbetare. I den avslutande serie blogginlägg om aktivitetsbaserade kontor har turen kommit till vad som gör ett aktivitetsbaserat arbetssätt lyckat.

Okej, du har planerat flytten till ett aktivitetsbaserat kontor och du har adresserat utmaningarna med det . Nu är det dags att fokusera på det som kommer efter: vardagen. Här kommer några tips kring hur man ska lägga upp sitt arbete så att man får ut mesta möjliga av sitt nya kontor och arbetssätt.

Ta ansvar för din arbetsdag
Alla på en arbetsplats är en ledare. Man leder minst en person – sig själv. Självledarskap är jätteviktigt i ett aktivitetsbaserat kontor. Jag tycker att det är schysst om man är gladare när man går från arbetet än när man kom dit, och på ett aktivitetsbaserat kontor måste man själv ta ansvar för att man trivs.

En nyckel är att skapa en bra arbetsrytm. Det kan till en början kännas ostrukturerat, men känn in vad som funkar för dig. Vissa kan bli stressade av mycket frihet, då ger man sig själv struktur. Man kan planera in pass där man sitter på en viss kontorsyta: på måndag morgon sitter man i en tystare avdelning och bearbetar mejl, på tisdagar sitter man på en social yta med sin arbetsgrupp. Genom att du tar ansvar för när och var du ska göra vad får du en bra variation som är både stimulerande och hälsosam.

Behovet av tillit stort i aktivitetsbaserat arbetssätt
Ledarskap på ett aktivitetsbaserat kontor ser också annorlunda ut gentemot ett mer traditionellt kontor. Chefer och ledning måste ha tilltro till sina medarbetare, men det kan kännas otryggt att inte veta var man har sina medarbetare och vad de gör. Men att övervaka medarbetare och inte låta dem arbeta som de vill är inget alternativ.

Det som en chef däremot behöver göra är att tillsammans med medarbetarna sätta upp tydliga mål och ha tätare avstämningar med varje medarbetare. I stället för ett medarbetarsamtal om året, kanske man har tre, fyra stycken – eller rentav ett i månaden. Chefer på aktivitetsbaserade kontor behöver jobba tydligt med målstyrning och ha ett mer coachande ledarskap.

En stor farhåga för chefer i aktivitetsbaserade kontor är hur man samlar teamet och skapar en bra teamkänsla. Här kan man jobba med både digitala och fysiska verktyg: lösningar som Skype eller chattprogram fångar upp medarbetare digitalt och ger möjlighet till snabba avstämningar, medan informella samlingsplatser eller fikamöten på kontoret skapar teamkänsla.

På samma sätt som man schemalägger avstämningar med kollegor, måste man som chef avsätta tid till sig själv. Med chattprogram är det lätt att känna sig påpassad – alla ser om du är online eller inte. Våga logga av, och jobba i lugn och ro. Har dina medarbetare rätt redskap, jobbar de också på under eget ansvar. Det är den stora vinsten med aktivitetsbaserat – samarbetet och det egna arbetet går hand i hand.

Karin Ståhl, partner och arbetsplatsstrateg, GoToWork

Läs mer om Future Office hos NCC

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.